BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Szponzor logó
Szponzorált tartalom
Szponzorált tartalom

Rekordidő alatt készül el Kelet-Nyugat új vasúti kapuja Fényeslitkén

Az ukrán határnál található Fényeslitkén már a végéhez közeledik Európa legnagyobb, a jövő év első negyedévére elkészülő, okos vasúti logisztikai termináljának építése, mely a kontinensen elsőként használ saját 5G-hálózatot a belső kommunikációra és a technológiai eszközök működtetésére.
Fotó: East-West Intermodális Logisztikai Zrt.

Épphogy elkezdődött, már a végéhez közeledik az építkezés az Ázsia és Európa közötti vasúti áruforgalom új csomópontjában, az ukrán határnál található fényeslitkei East-West Gate (EWG) intermodális terminálon. Már magasodnak a 20 méteres óriásdaruk Európa legnagyobb, 5G-technológiát és zöld energiát használó szárazföldi terminálján, melynek műszaki átadás-átvétele és próbaüzeme 2022 első negyedévében lesz, a második negyedévben pedig indulhat az éles üzem is.

Az EWG óriásdarui 41 méter szélesek és két 28 méter széles sínen gurulnak, a szerkezeteket 5G-s kapcsolat segítségével távolról vezérelik majd. A méretükben és technológiájukban a kontinensen egyedülálló szerkezetek egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni. A Lengyelországban készült darukat 40 kamionnal szállították Fényeslitkére, a legnagyobb speciális kísérettel érkezett elem 32 méteres volt.

Fotó: East-West Intermodális Logisztikai Zrt.

Az EWG terminál villámsebességgel, alig egy év alatt épült fel. A Margitszigetnél is nagyobb területen 2020 októberében még csak a földmunkák kezdeténél tartottak, mostanra viszont már csak kiegészítő munkák maradtak hátra. Tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya készült, valamint a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására30 focipálya nagyságú, összesen 225 ezer négyzetméter betonburkolatot fektettek le.

Fotó: East-West Intermodális Logisztikai Zrt.

A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. Számos elképzelés és tanulmányterv született a térség fejlesztésére, több esetben az alapkövét is lerakták egy-egy beruházásnak, valódi előrelépés azonban nem történt. A 30 milliárd forintos magánberuházásban készülő EWG viszont fokozatos kapacitásbővítéssel jelentős áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával. A térség és Magyarország újra meghatározó szerepet játszik majd az Ázsia és Európa közötti vasúti logisztikában.

A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni, elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen. A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg, energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja. A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd. Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét, a Digital Twin-t is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését. Közte a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját. A Digital Twin a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.

Bemutató videó az EWG működéséről:

Az EWG átrakókapacitására nagy szükség van az Ázsia és Európa évről-évre jelentősen bővülő vasúti áruforgalom kiszolgálásában. A nyomtávváltásból adódó átrakás jelentős része jelenleg a fehérorosz-lengyel határ két oldalán található Breszt és Małaszewicze átrakón történik, az ottani terminálok kapacitásuk maximumán működnek, és jelentős várakozásra kényszerülnek a konténervonatok. Jelenleg Kína politikai szinten is támogatja, hogy az Európába irányuló szárazföldi útvonalaikat diverzifikálják. Már ezért is van létjogosultsága egy alternatív útvonalnak a túlzsúfolt belorusz–lengyel reláció mellé, de a piac a forgalom további bővülésére is számít, amit az EU szigorodó környezetvédelmi szabályozása is generál.

 A cikk megjelenését az  East-West Intermodális Logisztikai Zrt. támogatta.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.