Az elmúlt tíz évben nem nőttek a személyszállítás díjai sem a vasúton, sem a Volánbusznál, miközben Nyugat-Európában a közlekedés zöldítése tarifaemeléssel jár. „Bár nálunk egyelőre nincs ilyen fordulat, de ez nem jelenti azt, hogy nem is lesz” – mondta Hegyi Zsolt, a MÁV-Start Zrt. szolgáltatásfejlesztési és értékesítési vezérigazgató-helyettese a Magyar Közgazdasági Társaság Kereskedelmi Szakosztályának webináriumán. Elhangzott, hogy a benzinárstop miatt is többen választják a saját autójukat a vonat és a busz helyett, de
a home office elterjedése óta is kevesebben használják közösségi közlekedést, ennek következtében is csökkent a társaságok jegyárbevétele.
A rendezvényen hangsúlyozták, hogy a MÁV-nak, a Volánbusznak és a Wizz Airnek egyaránt nagyon fontos a fenntarthatóság, a közlekedés zöldítése. A MÁV célkitűzései között a zöldvasútkampány áll, mondta Hegyi Zsolt. Egyelőre Budapestről 600-700 kilométeres sugarú körben alkalmazhatók olyan jegyárak a vasúton, mint a légi közlekedésben. Kiemelte: sokszor a költségek nincsenek arányban a fenntarthatósági kritériumokkal, azaz ugyanazon a távolságon többe kerül egy környezetkímélő vonatra vásárolt jegy, mint egy repülőjegy. A MÁV-Start a vasút népszerűsítésére tavaly vonatokat indított a Tisza-tó és a Dunakanyar irányába, a KISS vonatokkal Budapestről gyorsan elérhetővé váltak a dunai hajóállomások is. A nemzetközi forgalomban az Adriára indítottak vonatokat, ezeket a tervek szerint az idén is közlekedtetik.
„Európa legzöldebb légitársasága a Wizz Air, a fapados fontos célja, hogy csökkentse a károsanyag-kibocsátását” – mondta Radó András, a Wizz Air szenior vállalati kommunikációs menedzsere. A társaság folyamatosan fejleszti gépparkját, az idén már negyven vadonatúj repülőgép érkezett a társasághoz. Gépei átlagos kora öt év, míg például az olaszországi légi járműveké nem éri el az egy évet sem. A légi közlekedés felel a globális szén-dioxid-kibocsátás 2 százalékáért. Radó András jelezte, hogy cége további 25 százalékkal kívánja csökkenteni a légszennyezését, mérnökei folyamatosan fejlesztéseken dolgoznak. Egy új generációs hajtómű megjelenésére még tíz-húsz évet kell várni, de 2050 körül már lesznek zéró károsanyag-kibocsátású repülők is, mivel az elektromos vagy üzemanyagcellás gépek is megjelenhetnek a palettán.
„Egy Budapest–Szolnok távolság elektromos busszal ugyan még nem teljesíthető, a buszos közlekedés további zöldítéséhez állami vagy uniós támogatásra lenne szükség” – mondta Bói Loránd, a Volánbusz Zrt. általános vezérigazgató-helyettese. Példaként említette, hogy egy hidrogénüzemű jármű 250 millió forintba kerül, míg egy dízelüzemű ennek a negyedébe. Az e-buszok a regionális és az elővárosi közlekedésben jöhetnek szóba.
Egyre több országban szűnnek meg a koronavírus-járvány miatti korlátozások, kezd visszatérni az élet a repülésbe, a Wizz Air nagyon erős nyárra számít
– mondta Radó András. A vonatokon 2020 februárjához képest most már csak 15 százalékkal kevesebb az utas Hegyi Zsolt tájékoztatása szerint. A nemzetközi forgalomban 2020 áprilisában negatív utasszám volt, ez azt jelenti, hogy a társaság több jegy árát térítette vissza, mint amennyit vásároltak tőle. Kiemelte: az egyesült államokbeli és a távol-keleti turistacsoportok is hiányoznak, eltűnt egy teljes célcsoport. A volánbuszos forgalomban nagyon hasonló jelenségeket tapasztalnak, mint a MÁV-nál, Bói Loránd szerint most az üzemanyagárstop sem tesz jót az utasszámoknak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.