Növekvő árbevétellel és adózott eredménnyel zárta a MÁV Zrt. 2021-et a nem konszolidált adatai szerint, annak ellenére, hogy a 7,1 milliárdos üzemi eredménye a fele a 2020-asnak a nyilvános adatok szerint. A 156,9 milliárd forintról 172,4 milliárdra emelkedett bevételen belül 2 milliárdról 2,8 milliárdra nőtt az egyébként kis súlyú exportbevétel.
Saját tőkéje a Volánbusz Zrt. beolvasztásával összefüggésben 168,8 milliárdról 376,1 milliárdra ugrott. Látványosan, 1024,2 milliárd forintról 1235,4 milliárdra emelkedett a hosszú lejáratú kötelezettsége is, ami a vagyonkezelt állami tulajdonú eszközökhöz kapcsolódik.
A MÁV Zrt. tavaly közel 118 milliárd forint állami költségtérítést kapott a vasúti pályahálózat működtetésével összefüggésben, a forrás két nagy tételből állt: 106,4 milliárd érkezett a 2020/2021. menetrendi év hálózat-hozzáférési díjak, és 11,6 milliárd a béremelés kapcsán. További olyan állami pénzekkel is gazdálkodhatott tavaly az állami vasúttársaság, amelyeket többletköltségei megtérítésére kapott. Novemberben bő 3,2 milliárd forint futott be a jövedelempolitikai intézkedés egy része fedezeteként, decemberben pedig 7,4 milliárd a járvány miatti bevételkiesések és pluszköltségek fedezésére, az előző év költségtérítési követelés rendezésére, a 2021-es költségtérítési többletigény ellentételezése, de még a 2021-re kalkulált észszerű nyereségre (3,8 milliárd) is.
VG-exkluzív: máris megvan, ki válthatja a távozó MÁV-vezértA VG információi szerint Pafféri Zoltán, a Volánbusz Zrt. elnök-vezérigazgatója válthatja a MÁV-Volán csoport élén Homolya Róbertet. |
A 2022. évi központi költségvetésről szóló törvény alapján a hazai vasúti pályahálózat működtetése 130 milliárd forinttal támogatható, ebből a MÁV-ra 120,8 milliárd jut. A MÁV jogosult arra, hogy az állam megtérítse számára a pályaműködtetés kapcsán bevételekkel nem fedezett indokolt költségeit, és jár neki a felújítási költségtérítés is, de az illetékes minisztériummal még egyeztet a 97,2 milliárdos üzemeltetési és a 27,9 milliárdos felújítási költségtérítésről. A MÁV az év év végén összesen 995,7 milliárd forint jóváhagyott támogatással rendelkezett, ennek legnagyobb, 716 milliárdos tétele a Budapest–Belgrád- (BuBe) vasútra vonatkozott. Mindebből a társaság számára tavaly 228,5 milliárdot folyósítottak, ezen belül a BuBe-re 76,8 milliárdot.
A társaság konszolidációjába teljes körűen bevont vállalatok együttes jegyzett tőkéje 142 milliárd forint volt az év végén. Ebből a három legnagyobb év végi érték a Volánbusz Zrt-re (82,8 milliárd forint), a MÁV-Start Zrt.-re (45 milliárd) és a MÁV-HÉV Zrt.-re (11 milliárd) jut. A buszos, a vonatos és a HÉV-es szolgáltatást nyújtó leány is növelte tavaly a bevételét (94,8, 90,3, illetve 2,1 milliárd forintra), az első kettő pedig a nyereségét is (6,8 és 2 milliárdra), a HÉV-é pedig szerényen, 0,2 milliárdra esett.
Az utóbbi időben kiemelt figyelmet kap, hogy a MÁV európai összevetésben a második legmagasabb vontatásienergia-díjat számolja a pályáit használó vasúttársaságoknak. A díjak növekedése már tavaly belendült: vontatási energiáért a társaság 31,2 milliárdot szedett be a 2020-as 25 milliárd után. Bár a legnagyobb tétel, 21,4 milliárd forint saját leányvállalatától, a MÁV-Starttól érkezett, az utóbbinál keletkezett minden olyan indokolt költséget megtérít az állam – vagyis összedobnak az adófizetők –, amely az állam által megrendelt szolgáltatások kapcsán keletkezik, de azokat a bevételek nem fedezik. Viszont a Rail Cargo Hungáriának magának kell kezelnie a 4,2 milliárdról 4,8 milliárdra nőtt vontatási költségét, ahogyan a többi vasúttársaságnak is, amelyek a két évvel ezelőtti 5 milliárd után egy éve együtt 6,9 milliárdot fizettek. E téren azonban a pokol a VG korábbi cikkei szerint csak az idén szabadult el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.