A szállításon belül egyedül az ágazat legnagyobb súlyú szereplője, a közúti áruszállítás teljesítménye nőtt tavaly, mégpedig az előző évi mélypontról 13 százalékkal, megközelítve a járvány előtti, 2019-es szintet – derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) összefoglalójából. A közúti áruszállítás belföldön rekordmagas teljesítményt ért el, a külpiacokon azonban a járvány kitörése előtti tizenhárom év legalacsonyabb értékét mutatta fel.
A vasúti és a vízi fuvarozás teljesítménye esett 2021-ben. A csővezetékes szállítás teljesítménye negyedével zsugorodott a Magyarországon áthaladó földgáztranzit visszaesése miatt, utoljára 2002-ben volt ennél alacsonyabb. 2019-ben még 60 százalékkal nagyobb volt a 2010-esnél, amelytől tavaly 10 százalékkal maradt el.
Tavaly a magyarországi beruházások 14,2 százaléka jutott a szállításra és a raktározásra a KSH szerint, ez az adat egy év alatt 13,7 százalékos volumennövekedést takar.
Az idei első negyedévben a múlt évihez hasonlóan alakult a közúti, a vasúti és a vízi fuvarozás teljesítménye, de kétséges, hogy tud-e tovább erősödni a közúti fuvarozás. A szakma vállalkozásai ugyanis ez év április 13-tól piaci áron kénytelenek tankolni, előtte viszont – tavaly november óta – még vételezhettek a literenkénti 480 forintos, kedvezményes hatósági áras termékből. A gázolaj literenkénti ára most 810 forint körül alakul, igaz, sok fuvarozó most is kap valamekkora kedvezményt a kereskedőjétől.
„Figyelembe véve ezt a hatást, és azt is, hogy a területen hatalmas a munkaerőhiány, ami miatt viszont megugrottak a bérigények, összesen mintegy 38 százalékkal nőttek a közúti fuvarozók költségei” – fejtette ki az ATV-ben Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT) ügyvezető főtitkára. Jelezte, hogy bár a fuvarozók igyekszenek továbbhárítani kiadásaik növekedését a megbízóikra, ez nem mindig sikerül. A két említett költségelem már beépült a közúti fuvarozói árindexbe is, amelyet a DigiLog Consulting Kft. a NiT-tel együttműködve kalkulál. Dittel Gábor becslése szerint 8–10 ezer dolgozó hiányzik a belföldi közúti árufuvarozásból. Pótlásukra már távoli, más kultúrákból is érkeztek gépjárművezetők, például csaknem száz Fülöp-szigeteki is vezet hazai teherautókat, és már indiaiak is. A sofőrhiány enyhítése ráadásul nemcsak bér-, hanem képzési kérdés is, amelyben – állítja a szakember – állami segítségre lenne szükség. Mint rámutatott, akár kétmillió forintot is elvihet minden szükséges bizonyítvány megszerzése, amit a többség nem tud megfizetni.
Tavaly esett az országban első alkalommal a forgalomba helyezett személygépkocsik száma a KSH adatai szerint. A csökkenés az új autóknál jelentkezett, amelyekből – elsősorban a járműgyártást globálisan sújtó alapanyaghiány miatt – az előző évinél 5,1 százalékkal kevesebbet helyeztek forgalomba. Részben emiatt megnőtt a használt gépkocsik iránti kereslet, ezekből 1,8 százalékkal több kelt el, mint 2020-ban. Összesen 125 ezer új és 129 ezer használt autó talált gazdára. A teljes hazai személygépkocsi-állomány mindössze fél százalékát kitevő elektromos autók száma továbbra is dinamikusan, ezúttal 71 százalékkal bővült. Ezer főre 415 gépkocsi jutott az év végén.
A közúti fuvarozóiár-index idei első negyedéves értéke az összes költségelem változását vizsgálva a nemzetközi közúti fuvarozásban 111,3, a belföldiben pedig 114,1 százalék volt a VG korábbi cikke szerint. Dittel Gábor az ATV-ben azt is elmondta, hogy már a közúti fuvarozásban is napi árazás van a költségek folyamatos mozgása miatt.
Dittel Gábor nagy problémának nevezte, hogy éppen az iskolai kirándulások előtt kellett a különjárati személyszállításban is átállni a drágább gázolaj használatára. Miután a szülők megtudták, hogy emiatt mennyivel többet kellene befizetniük, sok helyen a két-három napos program helyett az egynapost választották. A NiT ezért azt fogja javasolni a döntéshozóknak, hogy az osztálykirándulások áfája legyen nulla- vagy 5 százalékos. A szakember a tévéműsorban emlékeztetett: az érintett szolgáltatóknak két és fél éven át lényegében nem volt bevételük.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.