Jövőre zárul a MÁV azon karbantartási programja, amely a legforgalmasabb állomásait érinti. A vállalat a 2019-ben indult, 50 megújuló állomás nevű programra eddig 4,3 milliárd forintot költött, de a ráfordításait és a munkák ütemezését is érintette a pandémiás helyzet, a szomszédos háború, illetve az elmúlt időszakban az építőiparban tapasztalható nyersanyaghiány is - a VG-nek adott válasz szerint.
A 2019–2021 között megvalósult fejlesztéseken felül 18 már az idén is lezárult. Celldömölk, Martonvásár, Nagymaros-Visegrád, Szob és Törökbálint megállóhelyen felújították az utasforgalmi területeket, a peront, lecserélték a peronbútorokat, a térvilágítást és a vagyonvédelmi rendszert. Rákospalota-Kertváros, Dunakeszi, Istvántelek, Sződ-Sződliget és Vicziántelep megállóhelyen valós idejű információt tartalmazó dinamikus utastájékoztató rendszer (digitális táblák + hangos utastájékoztatás) épült ki. Mezőkövesd-felsőn, Monoron, Tóvároskert és Üllő megállóhelyen új utasbeállók épültek.
Újszászon 29, Vecsésen 35 férőhelyes P+R parkoló épült, Bicske alsón 20 férőhelyes B+R kerékpártárolót alakítottak ki, valamint új utasbeállót is telepítettek. Vác-Alsóváros megállóhelyen megújult az utasforgalmi terület (peron, peronbútorok, térvilágítás, vagyonvédelem), valós idejű információt tartalmazó dinamikus utastájékoztató rendszert (digitális táblák + hangos utastájékoztatás) és utasbeállókat is telepítettek.
Alsógalla, Ferihegy, Szerencs, Törökbálint, Üllő, Felsőpakony és Vecsés-Kertekalja megállóhelyen még folyamatban van a valós idejű információt tartalmazó dinamikus utastájékoztató rendszer kiépítése, ami ez esetben is a digitális táblákat és a hangos utastájékoztatást jelenti. Több helyszínen zajlik az az utasforgalmi területek felújítása, Balatonmáriafürdő és Bicske alsó megállóhelyen várhatóan az év végéig, Kőbánya alsón 2023-ban fejeződhetnek be a munkálatok.
Hosszúberek-Péteri, Szár, Egyházerdő, Tápiószecső, Szőlősnyaraló és Zebegény megállóhelyen viszont még az idén elkészülnek az új utasbeállók, Sülysápon pedig emellett az utasforgalmi területeket is felújítják.
Ám mindez a MÁV-nál folyó korszerűsítéseknek csak egy része, amelyek teljesen elkülönülnek a Magyar Falu Programtól.
A Miniszterelnökség és a MÁV között 2021. augusztus 5-én született támogatási szerződés rögzíti a Magyar Falu Program tartalmát és annak állami támogatását. A Miniszterelnökség kétmilliárd forintos vissza nem térítendő támogatással segíti a társaságot, amelyet az a vasútállomások fejlesztésére fordít. A Magyar Falu Program célja a kistelepülésen élők életkörülményeinek, közszolgáltatásainak javítása. A projektben 5000 fő alatti lakosságszámú helységek vehetnek részt.
„Olyan vasútvonalakra fókuszálunk, amelyeken más fejlesztés nem várható” – emeli ki a MÁV.
A projekt célterülete a falusias, közlekedési főtengelyektől távolabb eső térségeket feltáró regionális vasúthálózat, amely az elmúlt 10-15 év vasútfejlesztési projektjeiből kimaradt. Fontos törekvés, hogy az e térségekben élők is hasonló minőségű szolgáltatást kapjanak a vasútállomásokon, mint a fővonalakon vagy a budapesti elővárosban utazók.
A 2023 elején záruló MÁV-projektben megújul 13 vasútállomás meglévő utasforgalmi épülete és annak környezete, a tervek szerint pedig további 10-13 helyszínen zárt utasváró épületek is készülnek. A társaság több mint 200 hazai vasútállomásra telepít mintegy 1700 fedett kerékpártárolót, valamint utasbeállókat, utcabútorokat, és az érintett helyszíneken megújul a statikus utastájékoztatás is.
A program keretében márciusban átadták Mád és Szany-Rábaszentandrás vasútállomás felvételi épületét, az év második felében további tizenegy helyszínen szépülnek meg a megállók.
valamint a szeneskályhát hűtő-fűtő klímaberendezéssel váltották fel.
Az épület oldalszárnyában az önkormányzat vasúttörténeti gyűjteményt alakít ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.