Hatalmas lökést adhat a telematikai cégek piacának, hogy a járműflották tulajdonosai már olyan költségelemeiket is lejjebb akarják szorítani a járművek megugrott üzemeltetési és fenntartási kiadásai miatt, amelyekre korábban kevésbé figyeltek. Ismert, hogy a cégautók hazai adója megkétszereződött, az üzemanyagok ára felszökött, az alkatrészek megdrágultak, a pótlásuk pedig egyre több időt igényel.
A 20-25 féle szolgáltatást kínáló telematikai cégek e kiadásokból segítenek lefaragni akár 15 százalékot úgy, hogy segítenek a járművek működésének, használatának optimalizálásával. Ez azt jelenti – Nagy Zsolt, a magyar tulajdonú Inventure Automotive vezérigazgatójának magyarázata szerint –, hogy a járművekből kinyert, majd egy telematikai eszközön át a felhőbe juttatott adatokat e cégek elemzik, és három fő típusú jelentést készítenek belőlük: elemzést a járműhasználat korábbi adataiból, előrejelzést a várható költségekről, illetve azonnali jelzést, lényegében riasztást adnak például nagy fékezés, erőteljes gyorsulás, vagy a motor hidegen történő üzemeltetése esetén.
Magyarországon 8-10 telematikai cég szolgálja ki a flottákat. Egy ilyen közepes cég elláthat 20–50 ezer járművet is, ami a flották nagyságától függően 100-120 céget jelenthet.
Az Inventure Automotive a telematikai cégek technológiaszállítója. „Abban vagyunk jók, hogy gyártótól függetlenül körülbelül kétezer járműtípus elektronikai hálózatából tudunk adatokat kinyerni a járműbe beépített kontaktusmentes szenzorunkkal. Ehhez van egy gyártófüggetlen protokoll konverterünk, amely megérti a járműben lévő protokollokat, a paramétereket pedig – amelyek formátuma nem nyilvános – szabványos formában továbbítja a telematikai cégeknek” – mondta Nagy Zsolt.
Az említett, néhány tucatnyi szolgáltatás a teljes kínálat, de ebből a megrendelők a flottáik összetétele, jellemzői, és saját, speciális igényei alapján rendelnek meg néhányat. Tengelyterhelés-figyelést például nyilván csak nagyhaszongépjárművek kérnek, de a tankszint, az abroncsok nyomása, vagy a biztonsági öv használata többeket érdekelhet. A megbízók korábban elsősorban arra voltak kíváncsiak, hogy merre jár a cég autója és mennyit fogyaszt, most viszont az került előtérbe az igazgató tapasztalata szerint, hogy hogyan tudják még jobban lefaragni a költségeiket. Sokan kérnek útvonalelemzést, vagy riasztást a kötelező szerviz, a lejáró okmányok idejéről. Előtérbe került az autók vállalati és magáncélú használatának szigorúbb különválasztása is. Bár ilyen szolgáltatást eddig is kínáltak a telematikai cégek, most egyre többen kérik tőlük.
A telematikai szolgáltatások hazai havi díja egy járműre vetítve és a csomag összetételétől függően 1500 forintnál kezdődik, és 7-9 ezer forintnál végződik.
A magyarországi piac nagyságát nehéz megbecsülni, a globálisé 2018-ban a statista.com szerint 33,7 milliárd dolláros volt, jövőre 225,6 milliárd dolláros lehet az új járművek esetében. Ez 60,3 millió, illetve 202 millió járművet jelent. Ehhez adódik a már használatban lévő járművek 58,7 milliós, illetve 150 milliós piaca, amelyek kiszolgálása 2018-ben 16,7 milliárd dollárt hozott, 2023-ban pedig 95 milliárdot ígér. E piac Nyugat-Európában és Észak-Amerikában erős, most van kibontakozóban Dél-Amerikában és Indiában.
Nekünk nem piacaink vannak egyelőre, hanem vevőink. Oda megyünk, ahol ők vannak. Ha Indiában vannak, akkor oda követjük őket
– válaszolt Nagy Zsolt.
A 90 százalékban külföldre dolgozó Inventure Automotive a maga nemében az egyetlen Magyarországon, és globálisan is mintegy tíz, hozzá hasonló van. Telematikai szolgáltatásokhoz szükséges fejlesztéseken azonban más vállalkozások is dolgoznak. Főleg a nagy flottákat kiszolgálóknak éri meg, hogy saját megoldásokat dolgozzanak ki.
Az Inventure Automotive és a hasonló cégek piacát éppen a „magam fejlesszek, vagy vásároljak” dilemma élteti.
E fejlesztések egyre inkább szétváltak. Elindultak azok a tendenciák – hívta fel a figyelmet vezérigazgató –, hogy egyes cégek már kiválasztott részterületekre specializálódnak. Ilyen terület a guminyomás optimalizálása, amellyel üzemanyag takarítható meg, lassítható az abroncs kopása, és csökkenthető a defekt esélye. Az ezzel elérhető, néhány százalékos megtakarítások sok tízmillió forintot jelentenek a nagy kamionflottát üzemeltető cégeknél. Arra is érdemes figyelni, hogy a teherautók kifeszítetlen ponyvája ne fékezze a jármű haladását, továbbá, a kamionnak minél kevesebb körfogalomban kelljen haladnia, mert abban a dupla abroncsok belső gumija nagyon súrlódik, hamarabb tönkre megy.
Igaz, a guminyomás szenzor elhelyezése a belső kerekekre az abroncs le- és felszerelése miatt többe kerülhet a vele elérhető megtakarításnál, vagyis megfelelő tapasztalattal lehet csak optimalizálni. Az idővel is gazdálkodni kell: külföldön például a flottatulajdonosok sok esetben már csak éjszaka engedik, hogy a telematikai cégek eszközöket szereljenek fel a járműveikre, mert azoknak nappal futniuk kell.
Egy ilyen jármű pláne nem állhat napokat azért, mert alkatrészre vár.
A kinyert adatoknak számtalan újfajta felhasználási módja van. Ilyen a használatalapú biztosítás, amikor a biztosítási díjat annak alapján szabják meg, hogy a járművezető hogyan használja az autót. Ennek egy speciális esete a Vezess úgy mint egy lány szolgáltatás, amelyet az indított el, hogy
kiderült, a biztosítók indokolatlanul hátrányos díjat szabtak a friss jogosítvánnyal vezető, fiatal nőkre.
Az erre reagálva létrejött biztosítási közösségek monitorozzák tagjaik vezetési jellemzőit, azoknak pedig alacsonyabb díjat harcolnak ki, akik igazolhatóan óvatosan vezetnek. A járművekből nyert adatok alapján van arra is mód, hogy egy árut kiszállító cég ne egységes tarifával dolgozzon, hanem figyelembe vegye az adott ügyfél kiszolgálása miatt keletkező költségét
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.