Ukrajnában vizsgálat indult az Antonov An–225 Mrija óriás szállító repülőgép február 27-i megsemmisülése körülményeinek feltárására – közölték helyi illetékesek az ukrán média szerint. Az ukrán főügyészség és az Ukrán Biztonsági Szolgálat (SZBU) azt vizsgálja, hogy a figyelmeztetések ellenére miért nem sikerült időben biztonságba helyezni a gépet – idézte a DPA pénteken az ukrán média közlését.
A történtek jogilag hivatali kötelességszegésnek, sőt külföldi katonai hatalommal való együttműködésnek minősülnek – írták ukrán médiaforrások. Arról nem tájékoztattak, hogy ki a hibás. Az Antonov An–225-ös, a világ legnehezebb teherszállító repülőgépe, az ukrán fővárostól északnyugatra fekvő Hosztomel repülőterén parkolt. Dmitro Antonov, a gép főpilótája elmondta:
a legénységnek az volt a szándéka, hogy a gépet február 24-én, a drámai hajnali órákban, amikor az orosz támadás megkezdődött, kimenekítse. A hajtóműveket beindították, de nem kaptak felszállási parancsot.
A harcok Hosztomel körül több napig tartottak, mígnem az ukrán csapatokat szétverték a támadó orosz ejtőernyősök. A repülőgépet február 27-én megsemmisítették. Néhány nappal később aztán az ukránok visszafoglalták a repülőteret. Mivel a gépet nem sikerült megmenteni, március végén elbocsátották az állami Antonov repülőgépgyártó vállalat vezérigazgatóját, Szerhij Bicskovot.
Az egyedülálló teherszállító repülőgép a világ számos repülőterének vendége volt. Szárnyfesztávolsága 88,4 méter, maximális felszállósúlya pedig 640 tonna volt. Összehasonlításképpen: egy teljesen megrakott amerikai Boeing–747-es, közismert nevén Jumbo, a világ egyik legismertebb széles törzsű repülőgépének maximális felszállósúlya 447 tonna.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.