Új trend van kialakulóban az Egyesült Államokban: számos amerikai egyetem és főiskola tiltja ki az elektromos kerékpárokat és rollereket a campusokról. Az Electrek nevű portál szerint a tengerentúlon sok diák használta ezeket, miután nem csak könnyebben és gyorsabban, de környezetbarát módon tudott közlekedni velük az adott intézmény területén.
Hivatalos indoklásukban a felsőoktatási intézmények elsősorban az egészség és biztonság védelmére hivatkoznak, miközben rámutatnak, a közelmúltban egyre több az e-járművekhez kapcsolódó baleset volt az USA-ban.
New Yorkban például július végéig 13, az elektromos biciklihez köthető halálesetet regisztráltak idén.
Az igazsághoz hozzátartozik, hogy a tragédiákat szinte kivétel nélkül olcsó, silány márkajelzésű termékek akkumulátorai okozták, amelyeket éjszaka töltöttek.
A Boston College-ban eddig ugyan nem történt nagyobb baj, a diákok viszont esnek-kelnek az elektromos járgányokkal, amit egy idő után megelégelt a vezetés. A biztosítékot ezenkívül az is kiverte, hogy a tanulók folyamatosan a töltési lehetőségeket keresik, a töltőpontokon kialakult tumultusok miatt pedig sokszor nem lehet eljutni a-ból b-be a campusban. Az amerikai egyetemek közül több úgy oldotta meg a problémát, hogy nem az e-bringákat és rollereket, hanem a tárolásukat tiltotta be.
Az Electrek szerint egy átlagos elektromos kerékpár 1000 és 4000 dollár (358 ezer–1,43 millió forint) közötti összegbe kerül az Egyesült Államokban, míg
Magyarországon a belépő ár valahol 200-250 ezer forint körül van, noha egymilliót is simán elkölthetünk rá.
„Egy elektromos kerékpár vásárlása még nyugati pénztárcához mérve is komoly kiadásnak számít. Az elmúlt években sokaknak nyújtottak segítséget a különböző uniós és állami pályázatok, de a legtöbb esetben így is a milliós nagyságrendet közelítette egy menetkész elektromos rásegítéses kétkerekű ára” – mondta Sipos Péter, az e-bike-okat forgalmazó Bixie Bike tulajdonosa, hozzátéve, a társadalmi igényt jól mutatja, hogy a támogatási keretet így is sikerült kimeríteni, de az igazi áttörést a megfizethető elektromos kerékpárok hozhatják el. A Bixie Bike-nál a teljesen felszerelt elektromos biciklik egyike sem lépi túl a 650 ezer forintos lélektani határt.
Az e-bike iránti érdeklődés egyébként ma már olyan intenzív nálunk, hogy többségében ilyeneket kölcsönöznek a magyarok, amikor nyaralni, kirándulni mennek. Az elektromos rásegítésnek köszönhetően ugyanis minden korábbinál többen vállalkoznak hosszabb-rövidebb túrákra, hiszen így nem jelentenek akadályt a kondícióbeli különbségek. A jármű megjelenése a szakértők szerint olyan áttörést hozott az itthoni kerékpáros-turizmusban, ami korszakváltást jelent.
A Tern Bicycles szerint igen, és az összeállításából az is kiderül, hogy valójában négy szempontot kell figyelembe venni az elektromos kerékpár vásárlásakor.
Árérzékenyek a magyarok – ez az elektromos kerékpárok értékesítési számain is meglátszikA Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint a magyar lakosság 77 százaléka tud biciklizni, ami a lengyelek mögött Európában a második legmagasabb arány. A közlekedési statisztikákat az értékesítési számok is igazolják: évről évre nő az újonnan eladott kerékpárok száma, 2021-ben például több mint 250 ezer kétkerekű állt forgalomba. Az egyedüli, amelyben még el vagyunk maradva a nyugat-európai trendektől, az az elektromos kerékpárok aránya: amíg Ausztriában az említett évben az eladott biciklik 40 százaléka volt e-bike, addig hazánkban mindössze 7,5 százalék. Ebben szerepet játszik a közlekedési kultúra, a kerékpáros infrastruktúra állapota és olyan szintén nem elhanyagolható szempontok, mint például az ország domborzati viszonyai, de a legnagyobb befolyásoló tényező alighanem az ár. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.