BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
RCH Rail Cargo Hungaria

Forradalmi újítás: pöccentésre kapcsolódnak össze a tehervagonok

Magyarországon is tesztelik a német DB Systemtechnik által vasúti teherkocsikhoz fejlesztett digitális automata központi ütközőt, amelynek egységes bevezetése megteremtheti az európai vasúti árufuvarozás automatizálásának és digitalizálásának előfeltételeit.

Hat európai országot felölelő tesztkörút keretében digitális automata központi ütközővel (DAC) felszerelt vonat érkezett Magyarországra a napokban. A DAC-ot, a vasúti ágazat jövőbe mutató technológiáját a hatóságok, a magyar vasútvállalatok vezető képviselőinek és a szakembereknek a Rail Cargo Hungaria (RCH) szakmai rendezvényen mutatták be. A technológia véglegesítésében a hazai tesztek eredményét is figyelembe veszik.

RCH Rail Cargo Hungaria
Épp jókor jött a fejlesztés, nincs elég munkaerő a tehervagonokhoz.
Fotó: Vörös Attila

A németországi DB Systemtechnik vállalat – amely a fejlesztés minden fázisában részt vett – koordinálja az európai tesztkörutat. A DAC egységes bevezetésének célja, hogy megteremtse az európai vasúti árufuvarozás automatizálásának és digitalizálásának előfeltételeit. Az ÖBB Rail Cargo Group (RCG) tagja a DAC tesztelésére hat európai vasútvállalat által alapított konzorciumnak (DAC4EU), amely koordinálja az új kapcsolókészülék fejlesztését és a megfelelő típus végső kiválasztását.

A technológia bevezetése 2028-ban kezdődhet

Jelenleg a teherkocsikat manuálisan kapcsolják össze. A megfelelő illeszkedést a vonatba sorozásuk után a kocsik mellett elhaladva ellenőrzik, és megvizsgálják a fékeket. Ez azonban időigényes és költséges, a munkavállalók számára fizikailag is megterhelő, ráadásul rendkívül veszélyes.

Az Európai Unió DAC-átállási programja szerint 2028-tól az új technológiával felszerelt kocsikat digitális automata központi ütközőkkel kapcsolják majd össze, amelyek levegő-, áram- és adatkapcsolatot is biztosítanak. 

Ezzel akár 450 ezer teherkocsit és 17 ezer mozdonyt modernizálhatnak az Európai Unióban.

A DAC bevezetése erősíti az európai vasúti árufuvarozás versenyképességét azáltal, hogy 

  • lehetővé teszi az automatizálást a vonat közlekedése során,
  • csökkenti a technológiai és tartózkodási időket,
  • növeli a küldemények eljutási sebességét,
  • kapacitásokat szabadít fel,
  • támogatja további fuvarozási mennyiségek átterelését a vasútra,
  • valamint csökkenti a balesetek kockázatát.

Az új ütközővel gyorsabb és biztonságosabb a vasúti kocsik kapcsolódása 

Kovács Imre, a Rail Cargo Group igazgatóságának tagja, a Rail Cargo Hungaria igazgatóságának elnöke az eseményen rámutatott, hogy a technológia bevezetése kompenzálhatja a kocsirendezői és tolatási műveletekkel kapcsolatos munkaerőhiányt, költséget is megtakarítva. A DAC egyúttal többletkapacitást biztosít a forgalom vasútra történő áttereléséhez, ezáltal erősíti a klímavédelmi törekvéseket. Veszprémi László, az Építési és Közlekedés Minisztérium Vasúti Hatósági Főosztályának vezetője szerint a DAC az első lépés az intelligens vasút felé. A vasúti hatóság folyamatosan nyomon követi az iparágban hasznosítható technológiai innovációkat, és a vasúti közlekedés biztonságát szem előtt tartva támogatja az alágazat működését.

Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatója a rendezvényen egyebek mellett elmondta, hogy a vasúti árufuvarozás versenyképesebbé tételét szolgálják az olyan innovációk, mint az automata digitális központi ütköző, amely gyorsabbá és biztonságosabbá teszi a vasúti kocsik összekapcsolását. Ezért üdvözölte a MÁV hálózatán a DAC berendezéssel felszerelt tesztvonatot, és jelezte, hogy a társaság segíti a vonat munkáját. A MÁV szakemberei a hazai tesztek eredményeinek figyelembevételével javaslataikkal hozzájárulnak a technológia véglegesítéséhez.

A 2020 júniusa óta működő DAC4EU konzorcium – amelynek vezetője a DB AG, tagjai az ÖBB Rail Cargo Group, a DB Cargo és az SBB Cargo vasúti árufuvarozó vállalatok, valamint az Ermewa, a GATX Rail Europe és a VTG teherkocsi-üzembentartó társaságok – célja, hogy a vonatokat egész Európában felszereljék a digitális automata központi ütközővel.

Itt megnézheti, hogyan működik a gyakorlatban a DAC:

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.