Mától újra 140 kilométer per órás maximális sebességgel közlekedhetnek a vonatok a győri fővonal ősszel felújított pályaszakaszának jobb vágányán. A MÁV Zrt. az elmúlt két napban elvégezte Biatorbágy és Szárliget között az előírt méréseket, amelyek kiértékelése után a harmadik, december 9-ig tartó fázisban felújított jobb vágányon is vissza lehetett állítani a pályasebességet – olvasható a vasúttársaság közleményében. A rekonstrukció során korábban, novemberben befejezett bal vágányon már december közepén megszűnt a sebességkorlátozás, ott azóta azon akár 140 kilométer per órával is haladhatnak a személyszállító vonatok.
A feszített ütemű, ám jól megszervezett felújítás sikeres volt – írja a MÁV –, ennek köszönhetőn az ország egyik legforgalmasabb vonalszakaszán, Biatorbágy és Szárliget között – 300 méter kivételével – már korlátozás nélkül közlekednek a vonatok.
Tavasszal az utómunkákra kerül a sor a most felújított szakaszon. Ez már az időjárási viszonyokhoz való hozzáigazítást jelenti, például vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, illetve sínfeszültség-feloldást, a felsővezeték-hálózatban az elöregedett hosszláncok cseréjét. Mindez már nem okoz az őszi felújításhoz hasonló kényelmetlenséget az utasoknak,
azonban az átépített szakaszon egy-egy vágányt érintően vágányzárak, ezzel együtt menetrend-módosítások várhatók.
A győri fővonalon szeptember közepétől december 9-ig három ütemben elvégzett pályarekonstrukció után a vágányokon átmenetileg 80 kilométer per órás sebességkorlátozás mellett közlekedhettek a vonatok. A korábbi, második fázisban befejezett bal vágányon december közepén hagyták jóvá a vasúttársaság szakemberei a pálya építésekor meghatározott 140 kilométer per órás sebességet.
Az elmúlt két napban a MÁV leányvállalata, a MÁV Központi Felépítményvizsgáló Kft. (KFV) újra elvégezte a vágánygeometriai és járműdinamikai méréseket merőkocsijával, amely az aljára erősített lézeres mérőegységekkel, gyorsulásmérő szenzorokkal, valamint egyéb tehetetlenségi (inercális) erőket mérő egységekkel vizsgálta meg a kétszer 29 kilométernyi vágányszakaszt. Megállapították, hogy a pályákon akár 140 kilométer per órás megengedett sebességgel is haladhatnak a vonatok.
Áprilistól a nyár közepéig több ütemben, eltérő szakaszokon a szükséges technológiai előírások alapján vágány- és kitérőszabályozásokat, ágyazatpótlást, sínfeszültség-feloldást, felsővezeték-karbantartást kell végezni, illetve a biatorbágyi állomáson aszfaltozni fogják a bal peront. Ezeknek a feladatoknak a jelentős része az éghajlatunknak megfelelő átlaghőmérséklet idején végezhető el, ugyanis a hézag nélküli vágányok kialakítását, hegesztését úgy kell végrehajtani, hogy a sín az úgynevezett semleges hőmérsékleti zónában, azaz plusz 15 és plusz 28 Celsius-fok között legyen, az aszfaltozás és a felsővezeték-hálózaton való munkavégzés megfelelő minősége is a hőmérsékleti viszonyoktól függ – magyarázzák a közleményben. Jelentős hosszban kellett az alépítményt is javítani. Herceghalom és Bicske közötti 300 méteres szakaszokon a munka lassabban halad, ott csak a tavaszi vágányszabályozás után lehet sebességet emelni.
A forgalom addig 40 kilométer per órás sebességkorlátozással zajlik, de emiatt nem nő a menetidő.
A várhatóan áprilistól júliusig tartó utómunkálatok idején jellemzően napközben egy-egy vágányon fog szünetelni a közlekedés, ez néhány alkalommal a menetrend kisebb módosításával jár, mindez azonban már nem okoz majd a tavaly őszihez hasonló kényelmetlenségeket.
Az átépítéssel párhuzamosan további beruházásokkal is fejlesztik a Budapest és Bécs közötti vasúti közlekedést. A folyamatban lévő CEF-es fejlesztés első üteme, a Győr–Hegyeshalom közötti beruházás lezárult, tavaly december 10-től próbajelleggel a határállomáson való megállás nélkül haladhatnak át egyes vonatok, ezáltal a határon át gördülékenyebbé vált a személyszállítás.
2024 szeptemberéig végez a társaság Hegyeshalomban és azon kívül néhány állomáson a biztosítóberendezések fejlesztésével, központi forgalomirányítási rendszer kiépítésével, az informatikai fejlesztéssel. A beruházás kiemelten fontos, mert így még megbízhatóbbá válhat a vonatközlekedés Magyarország és Ausztria között.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.