A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1 100 451 utast regisztrált 2024 első hónapjában, ez a koronavírus-járvány előtti 2019-es rekordév azonos időszakához képest 9,3 százalékkal több – írja az AIRportal.hu, hozzátéve, a tavaly januári forgalomhoz viszonyítva még jelentősebb, 16,5 százalékos a növekedés. Ugyanakkor a Covid hatásai által nem érintett 2020. januárinál 5,9 százalékkal kevesebb.
A portál kiemeli: a Budapest Airport légiáru-forgalma a múlt hónapban 18 074 tonna volt, 5049 tonnával, 38,8 százalékkal több, mint egy éve. Ez azt jelenti, hogy
a cargo-üzletág még sosem ért el ennyire erős forgalmat januárban.
Az oldal megjegyzi, hogy a közölt adatokba a repülőtéren áthaladó, de közúti fuvarozással szállított áru mennyiségét is beleszámolja az üzemeltető.
Még egy érdekes adalékra hívják fel a figyelmet: a budapesti repülőtéren 8563 le- és felszállást könyveltek januárban, ez a 2023-as év első hónapjának forgalmi adatát 18,3, míg a 2019-esét 0,6 százalékkal haladja meg.
Több mint 14 millió 701 ezer utas és 201 306 tonna légi áru fordult meg Ferihegyen tavaly. Habár az utasforgalom 9,1 százalékkal maradt el a 2019-es rekordévétől, a légi áru mennyisége minden korábbi csúcsot megdöntött. A repülőtér üzemeltetője idén azzal kalkulál, hogy az utasok száma meghaladja majd a járvány előtti 16,2 milliót.
Több mint 100 milliárdos fejlesztés az elmúlt négy évbenA BUD Cargo City bővítésének első üteme a tervek szerint befejeződött. A mintegy 30 millió eurós (11,65 milliárd forint) beruházásból két új repülőgép-állóhelyet építettek, így immár egyszerre négy cargorepülőgép egyidejűleg történő kiszolgálása is megvalósulhat, miközben az árukezelő komplexum raktár- és irodakapacitása 6500 négyzetméterrel bővült. A Budapest Airport az elmúlt négy évben több mint 100 milliárd forint összegben hajtott végre fejlesztéseket. |
Akár már februárban megszülethet a megállapodás a ferihegyi repülőtér visszavásárlásáról – erről is beszélt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter egy közelmúltbeli sajtóeseményen. Ahogy arról már többször írtunk, az elmúlt hónapokban a magyar állam tudatosan készítette elő a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér visszaállamosítását:
A három ügylet pénzügyi zárása jelentős, összesen több mint 700 millió eurós (mintegy 270 milliárd forint) bevételt eredményezett, és azóta kiderült, hogy zajlik a Magyar Posta Életbiztosító Zrt.-ben és a Magyar Posta Biztosító Zrt.-ben meglévő 66,9 százalékos állami tulajdonrész értékesítését célzó nyílt piaci versenyfolyamat is, amely a tavasszal zárulhat a szerződéskötéssel.
A Budapest Airportot az Airport Holdingtól veszi meg a kabinet, amelyben
A rendkívül komplex adásvétel értékében és bonyolultságában is sokszorosan meghaladja például a Vodafone felvásárlását. Három éve, 2021-ben már volt egy felvásárlási kísérlet egyébként, akkor a repteret 4,4 milliárd euróra becsülték. Tavaly szeptemberben a Bloomberg arról cikkezett, hogy 4 milliárd eurós lehet a mostani deal, ami mai árfolyamon számolva 1553 milliárd forint.
Az is ismert, hogy az állam hosszú távon többségi tulajdonos kíván lenni, 51 százalékos tulajdoni hányaddal, míg a francia Vinci SA 49 százalékos kisebbségi tulajdonossá és szakmai üzemeltetővé is válhat az egyesség részeként, a katari állami beruházási alap pedig pénzügyi vagy stratégiai befektetőként csatlakozhatna a konzorciumhoz.
A Nemzetgazdasági Minisztérium szerint a tranzakció gazdaságtörténeti jelentőségű lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.