Egy februári kormányrendelet számos, a magyarországi közúti árufuvarozást segítő feladatot fogalmazott meg, amelyek – kétségtelen előnyeik mellett – kedvezőtlenül is hathatnak a vasúti árfuvarozásra és a környezetre.
A kormányrendelet (2024. május 31-i, július 31-i, illetve december 31-i határidővel) előírja, hogy
A kormányrendelet minden passzusa előremutató, azokat a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület üdvözli is, azonban – mint Hódosi Lajos, az egyesület ügyvezető igazgatója a Világgazdaságnak kijelentette – fontos, hogy a gazdaság ütőerének számító, évi 50 millió tonna árut szállító vasúti árufuvarozás versenyképességét is kiegyenlítsék a logisztikai ágazaton belül. Ehhez – a logisztikai ágazat szereplőinek versenyképességéről – egységesen kellene gondolkodniuk a döntéshozóknak.
A Hungrail – a közút megsegítését célzó intézkedések mentén – részletes helyzetképet adott a vasút versenyképességét rontó állapotokról. Elsőként rámutat, hogy a közútra és a vasútra egységesen igaz, hogy a határforgalmi megállapodások elavultak, nem illeszkednek a megváltozott működési környezethez. Emiatt indokolatlanul sokat kell várakozni a határon, az átjutás lassú, esetenként vágányzárak is vannak. Mindezek következtében évente több mint egymilliárd forint többletköltség keletkezik a vasúti árufuvarozásban. Emiatt elvész az ország vonzereje a vasúti tranzit terén, a megbízók egy része elkerüli az országot, vagy közútra vált. A megoldás pedig kézenfekvő: fizikailag könnyen, de biztonságosan átjárhatóvá kell tenni a határainkat, elsősorban a keletről nyugatra tartó áruforgalom érdekében.
A vasúti árufuvarozás versenyképességét is érinti a nemzetközi fuvarozói engedélyek felülvizsgálata. Egy jól átgondolt engedélygazdálkodási stratégiával és egy hozzáillesztett, a vasutat helyzetbe hozó üzletpolitikai kedvezményrendszerrel jelentős tranzitforgalmak terelődhetnek át vasútra, nem csak az intermodális (több fuvarozási módot ötvöző) forgalomban. A Hungrail azonban itt hangsúlyozza, hogy a nemzetgazdaság érdekeinek figyelembevételekor ne olyan rövid távú szempontok érvényesüljenek elsősorban, mint az útdíjbevételek vagy az üzemanyag-eladásból származó jövedékek maximálása, hanem a szennyező fizet, illetve a használó fizet elv alkalmazása.
A közút energiahatékonysága jóval gyengébb a vasúténál, de az externáliái (például a zaj, a torlódás, a balesetek és a károsanyag-kibocsátás) is jóval meghaladják a vasútét – mutat rá a vasúti szervezet. Ezért olyan szabályozási környezetet kell teremteni, amelyben Magyarország versenyképes, fenntartható közlekedési szolgáltatásokat kínálhat. Ezen externáliák az idén januárban életbe lépett szabályozás szerint be is épültek az EU-ban, így Magyarországon is az autóutak és a főutak használatáért fizetendő díjba. Az intézkedés tompítja a vasúti árufuvarozás versenyhátrányát, de csak tompítja, hiszen a vasút minden egyes megtett kilométer után fizet az infrastruktúra-használatért. „Tisztában vagyunk azzal, hogy a logisztikai ágazat drágulása növeli az inflációt. Azonban a nemzetgazdaság logisztikai igényét a szállítási módok kombinációja szolgálhatja csak ki hosszú távon is hatékonyan és alacsony költségszinten” – érvelt Hódosi Lajos a logisztikán belüli együttgondolkodás mellett.
A Hungrailnél úgy látják, hogy az útdíjból befolyó pluszbevételeket a kedvezmények megadása mellett fontos lenne az intermodális fuvarozás fejlesztésére visszaforgatni.
A Hungrail határozottan egyetért a közúti ellenőrzés hatékonyságának fokozásával. Ám jelezte, hogy a vasút jóval biztonságosabb, viszont a közúti tranzitforgalom vasútra terelésével jelentősen csökkenthető a közúti balesetek kockázata. 2022-ben Magyarországon közel 15 ezer közúti balesetet regisztráltak, a balesetekben 19 546-an sérültek meg, 4309-en súlyosan, 537-en pedig életüket vesztették. Vasúti baleset száznál is kevesebb volt a KSH adatai szerint.
Egy 2020-as uniós rendelet szerint az áruszállítási információkat elektronikus útra kell terelni, minden közlekedési ágban. Ám az e tárgyban született, 2022-es kormányrendelet csak a közút hazai szabályozási környezetének vizsgálatát írja elő – nehezményezi a Hungrail. Kérdésesnek tartja továbbá, hogy e feladat megvalósítható-e az előírt, 2024. május 31-i határidőre, hiszen még azok a végrehajtási és felhatalmazáson alapuló rendeletek sem születtek meg, amelyek kiadását az eredeti EU-s rendelet legkésőbb 2023 végéig várta el.
Határozottan fel kell lépni a fenntarthatóbb közlekedési módok felé a 2020-ban megjelent uniós Fenntartható és intelligens mobilitási stratégia iránymutatása szerint. Ez az árufuvarozásban tetemes mennyiségű áru vasúti, belvízi és rövid távú tengeri fuvarozásra való átirányítását jelenti. Az iránymutatás kilátásba helyezett a vasúti piac bővítését célzó intézkedéseket is. Az európai zöldmegállapodás továbbá szorgalmazza, hogy a jelenleg 75 százalékban a közutakon történő szárazföldi áruszállítás nagyobb részét a vasútra és a belvízi utakra tereljék. Ehhez – mint a szervezet felsorolja –
A stratégia szerint a 2015-ös szinthez képest a vasúti árufuvarozás forgalma 2030-ig 50 százalékkal fog nőni, 2050-ig pedig megkétszereződik.
Tavaly Brüsszel megjelentette a zöld-árufuvarozási jogszabálycsomag tervezetét, amellyel a második félévi magyar elnökségnek is bőven lesz feladata. Főleg azért, mert a szervezet szerint ezek az anyagok jelen formájukban jókora kockázatokat hordoznak. A közút zöldítését a vasút támogatja, de rendszerszinten a közlekedés zöldítésének kell az elsődleges célnak lennie, egy esetleg ellentétes irányú (vasútról közútra történő) modális váltás elkerülése érdekében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.