Megsokszorozódott az Oroszország és Magyarország közötti repülőutak költsége azóta, hogy az Európai Unió lezárta a légterét Oroszország légi járművei előtt. Az intézkedésre Ukrajna Oroszország által megtámadása miatt került sor 2022 februárjában azzal a céllal, hogy csökkenjenek Oroszország bevételei.
Az orosz légi járművek helyét azon országok légitársasági vették át a piacon, amelyek a kerülőutas utazásokat bonyolítják. A Magyarországról (Budapestről) indulók számára öt lehetőség is a rendelkezésre áll. Közös bennük, hogy a magyar fővárosból először egy nem uniós fővárosba kell eljutni, ahonnan a helyi, vagy már egy orosz légitársaság szállítja őket tovább.
Kényelmes, de aligha a magyar átlagfizetésre szabott megoldás Ferihegyről az Emiratesszel először Dubajba repülni, és onnan tovább Oroszországba. Az út Dubajig 5 óra 20 percig tart. Egy mostani keresés alapján turista osztályon átszámolva 230 ezer forintba, businessen 783 ezer forintba kerül. Ugyanennek első osztályon már 1,308 millió forint az ára. Viszont a légitársaságot nagyon dicsérik. Onnan a moszkvai út a seremetyjevói repülőtérre szintén 5 óra 20 perc, azonban hangyányival olcsóbb. Az utazás idejét természetesen növeli az átszállásé.
Az Emirates mellett a Turkish Airlines az Oroszország elleni szankció másik nagy haszonélvezője. A Budapest–Isztambul út turistaosztályon 189 ezer forintba kerül (euróban), távolabbi időpontra persze kevesebbe. A business classon a jegy ára 830 ezer forintnál indul. Ez az út is eltart három órán át, egyes járatokon tovább is. Innen a moszkvai vnukovói, illetve a domogyedovói reptérre utazhatunk tovább, három és háromnegyed órán át. A turistajegyek körülbelül 260 ezer forintnyi török líra, de néhány nappal későbbi utazás után zuhan az ára. A business class esetében az ár 842 ezer forint, de van járat, amelyen csak a felébe kerül.
A belgrádi Nikola Tesla reptéren keresztül az Air Serbia viszi a Budapestről érkezőket Moszkvába. Az út csak bő egy óra Budapest és Belgrád között, a turistajegyek ára pedig 25 ezer forintnál indul. Van jegy a háromszorosáért is, de ez esetben az Austrian vagy a Lufthansa a szolgáltató. Megeshet azonban, hogy Belgrádban 7 órát is kell várni a csatlakozásra, és onnan még több mint 3 óra a Seremetyjevo. Naptól függően mintegy 350-580 euró a turistajegy ára, vagyis 137-226 ezer forint. Businessen 934 euró, azaz 364 ezer forint az Air Serbiával.
Némi bátorsággal fapadossal is utazhatunk, Bakun keresztül. Az azeri fővárosba a Wizz Air normál ára (májusra) 19 ezer forint. Van 15 ezerért is, ám a többi jellemzően 20 és 30 ezer forint közötti. Bakuból azeri, vagy orosz repülő visz tovább. Az azeri cég nagyjából három és fél óra alatt visz el a Domogyedovóra. Turista osztályon mintegy 68 ezer forintnyi manatot, vagy többet kér a jegyért, míg businessen 275 ezer forintnyi körül kezdődik az ár.
Aki a jereváni előtt szívesen szétnézne a bécsi repülőtéren is, az kétszeres átszállással jut el Moszkvába. A kitérő mellett az út olcsóbb volta szól, amely azonban a kétszeres átszállás miatt hosszabb és kényelmetlenebb is lesz. Bécsbe például az Austriannal kézenfekvő utazni. A Bécs-Jereván út közel három és fél órán át tart. (Persze, megint csak ki kell várni a hosszabb csatlakozási időt.) Turistaosztályon van 120 ezer forint körüli jegy – és persze, sok, sokkal drágább is – de a Wizz Air Maltánál 21 forintos (53 eurós) is. Jerevánból 2 és egynegyed óra Seremetyjevó, amiért az örmény légitársaságnál 53 ezer forintnyi örmény dramot kell fizetni, de van, hogy kevesebbet.
A példaként hozott jegyárak csak a költségek nagyságrendjét hivatottak szemléltetni. Eltérő utazási napokra, napon belüli időpontokra szólnak, és sok esetben az adott légitársaság közlése szerint is csak tájékoztató jellegűek.
Összességében azonban jelentősen megcsappant az Oroszországba utazó külföldiek száma, bár a repülővel kiutazó oroszoké nem. Emiatt a hét terminálból álló seremetyjevói repülőtér 7 termináljából 3 működése szünetel. Bár az orosz Aeroflot légitársaság elveszítette a külföldi forgalmainak egy részét, a belpiacon jól szerepelt.
2023-as üzemi eredménye rekord szintet, 182,2 milliárd rubelt ért el, ezen belül az utolsó negyedéves bevétele 72,5 százalékkal nőtt.
Az IFRS szerint készített konszolidált pénzügyi beszámolója szerint a múlt évi bevétele 48,1 százalékkal 612,2 milliárd rubelre (6,7 milliárd dollárra) nőtt a 2022-esről. Menetrend szerinti személyszállításának forgalma 52,7 százalékkal, 563,9 milliárd rubelesre emelkedett, a fuvarozásból származó pedig 28,5 százalékkal 25,1 milliárd rubelre. A csoport az év egészében az előző évi 3,6-szorosára, 14,0 milliárd rubelre csökkentette nettó veszteségét.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.