Felpörgőben az East West Gate (EWG) két éve átadott fényeslitkei termináljának forgalma, ami máris egy komoly, megoldandó problémát generált: a társaságnak olyan vagonokra van szüksége, amelyek közlekedhetnek Ukrajnában is.
Az előkészületek után ma jelentették be a látványos előrelépést: megérkeztek az EWG termináljára a svájci Wascosa cégtől lízingelt, vadonatúj, környezetkímélő szállításra kifejlesztett gabonaszállító tehervagonok első szerelvényei. Mint az ebből az alkalomból tartott tájékoztatón Tálosi János, az EWG vezérigazgatója elmondta, a végcél az, hogy a társaság 400 tehervagonnal dolgozzon.
Az ezek által (és a meglévő, sajátokkal együtt) képviselt 15 ezer tonnás gördülőállomány már elég jelentős forgalmat tesz lehetővé.
Tálosi János az előzményeket ismertetve elmondta, hogy a két éve átadott terminálon indult fejlődés eredményeként már több mint 170 alkalmazottja van a létesítménynek. Minden posztra találtak dolgozót, a csapat nagyon fiatal és magas képzettségű, csak mintegy 10 főnek nincs érettségije.
Az EWG-nek már 5 TRAXX mozdonya, továbbá egy Siemens Vectronja és mintegy 300 tehervagonja van. A Wascosával pillanatnyilag újabb 120 gabona- és 60 tartályos vagon lízingjéről tárgyal.
Már készül az EWG és az ukrán állami vasúttársaság, az UZ-vel együttműködését rögzítő dokumentum. A hazai terminálon keresztül főleg gabonát továbbítanak, de érkezik olaj és más áru is, miközben erősödik az Európából Ukrajnába tartó forgalom. „Ennek a háborúnak rövid időn belül be kell fejeződnie. Fel se tudjuk mérni, hogy mennyi árut kell majd Ukrajnába kiszállítani a helyreállításhoz” – mondta a vezérigazgató.
Tálosi János meglátása szerint a vasúti árufuvarozásban a konténeré a jövő. Konténerben továbbíthatók a ma még ömlesztetten fuvarozott áruk is – a vasérc például felül nyitott konténerben –, ennek köszönhetően egyszerűsödik a szállítás és lecsökken a tárolás iránti igény. Az új elvárásokhoz igazodva jelenleg is folyik a fényeslitkei állomás bővítése: nő a vágánykapacitás, és bővül a technikai kiszolgálás lehetősége. „Haladunk azon az úton, amelyen 2022-ben a műszaki átadással elindultunk” – jelentette ki. Ám hiába jelentős a cég kocsiparkja, ha nem tud kimenni Ukrajnába.
A Wascosa reagált az EWG ezen igényére: megállapodásuk szerint bizonyos mennyiségű Wascosa-kocsi ideiglenesen végezhet fuvarokat Ukrajnában is. Kocsijai
A nagy teherbírás a térség iparvállalatainak ellátása, illetve termékeinek kiszállítása miatt elengedhetetlen.
Éppen a tájékoztatót követően érkezett körülnézni a terminálon a Lego gyár vezetése. Bár a Lego legnagyobb egysége Nyíregyházán van, onnan az árut mégis előbb a prágai központba juttatják, hogy egy elosztás után visszahozzák Magyarországra. Az EWG által kezdeményezett egyeztetésnek e megoldás logisztikai észszerűsítése a célja, természetesen a vasút bevonásával.
A Green Deal majd besegítA hozzánk befutó rendelések alapján mi is a térség vasúti árufuvarozásának csökkenését tapasztaljuk – válaszolt a Világgazdaságnak Christian Theis, a svájci Wascosa kereskedelmi igazgatója. Ám, mint mondta, cégénél biztosak abban, hogy a közeljövőben átrendeződik a vasút javára az árufuvarozás az európai zöldmegállapodásnak köszönhetően. Éppen ezért van szükség a fényeslitkeihez hasonló, modern terminálokra. Hasonlóan derűlátóan látja a fuvarozás alakulását Tálosi János is, de hozzátette, hogy a konténerforgalom erősödésére is számít. Viszont úgy látja, egyelőre nincs elég tehervagon az országban. |
A Világgazdaság korábban beszámolt róla, hogy kínai óriáscégekkel erősíti távol-keleti kapcsolatait a fényeslitkei intermodális terminál tulajdonosa. A létesítményen többféle szállítmányt raknak át szélesről normál nyomtávra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.