BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok
Panama bulker heads to ports of Odesa RegionODESA REGION, UKRAINE - OCTOBER 17, 2023 - The Panama-flagged MV MAJESTY bulk carrier sails towards the ports of Great Odesa to be loaded with Ukrainian agricultural products for Asian and African countries, Odesa Region, southern Ukraine. NO USE RUSSIA. NO USE BELARUS. (Photo by Ukrinform/NurPhoto) (Photo by Yulii Zozulia / NurPhoto / NurPhoto via AFP)

Durván kilőttek a tengeri szállítási árak

A Baltic Dry index jelentőségét elvileg az adja, hogy ha pörög a világgazdaság, akkor több nyersanyagra és energiahordozóra van szükség, ami növeli a tengeri hajózás költségeit is, vagyis ha nő a mutató, akkor a jövőben nőhet a globális GDP, ha csökken, akkor lassulás várható.

A fő tengeri árufuvarozási index, az áruk globális szállításának költségeit mérő Baltic Dry (BDI) mintegy 11 százalékkal, 2083 pontra nőtt szerdán, amivel március vége óta a legmagasabb szintre került. A legnagyobb méretű, jellemzően mintegy 150 ezer tonnás rakományt – például vasércet és szenet – szállító hajókat követő index pedig (szintén egy nap alatt) 21,2 százalékkal, 3299 pontra ugrott.

Panama bulker heads to ports of Odesa RegionODESA REGION, UKRAINE - OCTOBER 17, 2023 - The Panama-flagged MV MAJESTY bulk carrier sails towards the ports of Great Odesa to be loaded with Ukrainian agricultural products for Asian and African countries, Odesa Region, southern Ukraine. NO USE RUSSIA. NO USE BELARUS. (Photo by Ukrinform/NurPhoto) (Photo by Yulii Zozulia / NurPhoto / NurPhoto via AFP)
Fotó: AFP

Egy monstrum szállítási átlagköltsége egy napra ezzel megközelítette a 26 900 dollárt, ami több mint 9 millió forintot jelent. A 60-70 ezer tonnás kapacitású – főleg gabonaféléket és szenet – célba juttató hajókat követő panamax index 3,5 százalékkal, 1949 pontra emelkedett. Ebben az esetben a tengeri fuvarozás napi átlagköltsége 17 545 dollár körül alakult.

Az 50-60 ezer tonna kapacitású a supramax index ezzel szemben csupán 3 ponttal nőtt, 1461 pontra, bár ez inkább stagnálásnak nevezhető. A Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint a száraz ömlesztett áruk kereslete felülmúlta a várakozásokat, Kína vasércigényéből pedig a tengeri árufuvarozással foglalkozó cégek profitálnak. 

 

A szakértők arra számítanak, hogy a piac rövid és középtávon valószínűleg erős marad. A BDI jelentőségét elvileg az adja, hogyha pörög a világgazdaság, akkor több nyersanyagra és energiahordozóra van szükség, ami növeli a tengeri hajózás költségeit is, vagyis ha nő Baltic Dry index, akkor a jövőben nőhet a globális GDP, ha csökken, akkor lassulás várható. 

Ehhez viszont érdemes hozzátenni, hogy ha nem zsugorodik az elszállítandó anyagok mennyisége, de több hajó versenyez a fuvarokért, akkor szintén eshetnek az árak. Méreténél fogva Kína is torzíthatja a mutatót, ha nagy mennyiségben vásárolja az energiahordozókat és az alapanyagokat, az más régiókból vonhat el a hajókat.

Baltimore-i katasztrófa: ideiglenes hajózási utat nyitottak a híd romjai között

Az amerikai parti őrség ideiglenes hajózási utat létesített a múlt héten összeomlott Francis Scott híd roncsai között a mentesítési munkában részt vevő járműveknek. A munkát irányító David O’Connell kapitány a parti őrség részéről közölte, hogy az ideiglenes mentési útvonal az első lépés a Baltimore múlt kedden megbénult kikötőjének megnyitása felé vezető hosszú úton. A kikötőzárat Maryland állam mellett az egész Egyesült Államok gazdasága és szállítási lánca megérzi.

 

 

 

Ajánlott videók

Továbbiak

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.