A fő tengeri árufuvarozási index, az áruk globális szállításának költségeit mérő Baltic Dry (BDI) mintegy 11 százalékkal, 2083 pontra nőtt szerdán, amivel március vége óta a legmagasabb szintre került. A legnagyobb méretű, jellemzően mintegy 150 ezer tonnás rakományt – például vasércet és szenet – szállító hajókat követő index pedig (szintén egy nap alatt) 21,2 százalékkal, 3299 pontra ugrott.
Egy monstrum szállítási átlagköltsége egy napra ezzel megközelítette a 26 900 dollárt, ami több mint 9 millió forintot jelent. A 60-70 ezer tonnás kapacitású – főleg gabonaféléket és szenet – célba juttató hajókat követő panamax index 3,5 százalékkal, 1949 pontra emelkedett. Ebben az esetben a tengeri fuvarozás napi átlagköltsége 17 545 dollár körül alakult.
Az 50-60 ezer tonna kapacitású a supramax index ezzel szemben csupán 3 ponttal nőtt, 1461 pontra, bár ez inkább stagnálásnak nevezhető. A Reutersnek nyilatkozó elemzők szerint a száraz ömlesztett áruk kereslete felülmúlta a várakozásokat, Kína vasércigényéből pedig a tengeri árufuvarozással foglalkozó cégek profitálnak.
A szakértők arra számítanak, hogy a piac rövid és középtávon valószínűleg erős marad. A BDI jelentőségét elvileg az adja, hogyha pörög a világgazdaság, akkor több nyersanyagra és energiahordozóra van szükség, ami növeli a tengeri hajózás költségeit is, vagyis ha nő Baltic Dry index, akkor a jövőben nőhet a globális GDP, ha csökken, akkor lassulás várható.
Ehhez viszont érdemes hozzátenni, hogy ha nem zsugorodik az elszállítandó anyagok mennyisége, de több hajó versenyez a fuvarokért, akkor szintén eshetnek az árak. Méreténél fogva Kína is torzíthatja a mutatót, ha nagy mennyiségben vásárolja az energiahordozókat és az alapanyagokat, az más régiókból vonhat el a hajókat.
Baltimore-i katasztrófa: ideiglenes hajózási utat nyitottak a híd romjai közöttAz amerikai parti őrség ideiglenes hajózási utat létesített a múlt héten összeomlott Francis Scott híd roncsai között a mentesítési munkában részt vevő járműveknek. A munkát irányító David O’Connell kapitány a parti őrség részéről közölte, hogy az ideiglenes mentési útvonal az első lépés a Baltimore múlt kedden megbénult kikötőjének megnyitása felé vezető hosszú úton. A kikötőzárat Maryland állam mellett az egész Egyesült Államok gazdasága és szállítási lánca megérzi. |
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.