BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Érkezhetnének az új vonatok, de a kormány nem lép

Magyarországon szembesül egyik fő kihívásával a Stadler, a hazai vonatflotta legfiatalabb példányainak gyártója. Hiába rendelt ugyanis tőle új szerelvényeket a GYSEV, a vonatbeszerzés finanszírozására a magyar kormány még mindig nem adta áldását. Közel három hét múlva elveszhet a lehetőség.

A Stadler az év első felében kihívásokkal teli környezetben haladt, és megerősíti korábban már közölt kilátásait – írja az idei első féléves eredményeit ismertető közleményében a kötött pályás járművek, mindenekelőtt vonatok svájci gyártója.

vonat
További új vonatokat várnak a magyar sínek / Fotó: Jászai Csaba / MTI

Nincs stempli, nincs vonat

Az említett kihívások között említi több megrendelésnek a második fél évre történt csúszását, konkrét példák nélkül, a Világgazdaságnak azonban érdemes kiemelnie azt, ami miatt Magyarországgal kapcsolatban fájhat a FLIRT-ök és KISS-ek szállítójának a feje. Az történt ugyanis, hogy a Stadler az év elején megnyerte GYSEV 9+4 intercity-motorvonatra kiírt közbeszerzési pályázatát (a másik induló a Siemens Mobility volt), majd megkapta a szállításra vonatkozó megbízást is 2024. március 19-én. Összesen 3640 új ülőhelyről lenne szó. Ám a szerződés csak akkor lép életbe a GYSEV saját döntése alapján, ha a GYSEV szeptember 29-ig gondoskodik a vásárlás finanszírozásáról. Ehhez a kormánynak alá kell írnia a GYSEV-nek az Európai Befektetési Bankkal kötött finanszírozási szerződését, ami − úgy tudjuk − még nem történt meg. A Világgazdaság a közelmúltban a társaság egyik riválisa, az Alstom hazai érdekeltségének első számú vezetőjével készített interjút.

Azért megy a szekér

Más megrendelések azonban befutottak, így a Stadler új rendeléseinek együttes, 2,5 milliárd svájci frankos nagysága a céljainak megfelelően alakult. Bár elmaradt az egy évvel korábbi 4,7 milliárd eurótól, teljes rendelésállománya így is rekordszintre, 26,8 milliárd frankra ért június 30-án.

Várakozásai szerinti nagyságot ért el az árbevétele is. Az 1,3 milliárdos érték kapcsán a társaság megjegyzi, hogy bevételeinek körülbelül a harmadát jellemzően az év első felében, a többit a másodikban számolja el. Ez annak tulajdonítható, hogy a Stadler vasútijármű-gyártó üzletága erős szezonalitásnak van kitéve.

Tevékenységének bruttó fedezete az infláció, az energia- és nyersanyagárak emelkedése, az ellátási lánc problémái és a geopolitikai feszültségek részben továbbra is fennálló hatása ellenére gyakorlatilag változatlan 11,9 százalékos volt.  

Szépen nőtt a vonatgyártó profitja

Nettó eredménye a 2023-as első félévi svájci 25,8 millió frankról 27,5 millió svájci frankra nőtt. Ehhez azt a magyarázatot fűzte a társaság, hogy

  • a 7,8 millió svájci frankos kamatbevétel,
  • és a 11,6 millió svájci frankos pozitív árfolyamhatás erősítette a nettó eredményt,
  • ezen túlmenően a társasági adó kiadása is alacsonyabb volt, mint az előző év azonos időszakában.

Markus Bernsteiner, a csoport vezérigazgatója úgy látja, hogy a csoport első féléves eredményét segítette a diverzifikált termékportfólió és az alternatív hajtásrendszerek piaci sikere.  

Három szegmensben aktív a Stadler

A svájci csoport legnagyobb súlyú tevékenysége a kötött pályás járművek gyártása. Gördülőállomány-szegmense az év első felében 2,0 milliárd svájci frank új rendeléshez jutott, 44 százalékkal kevesebbhez, mint az előző év azonos időszakában. A terület teljes rendelésállománya így is 9 százalékkal nőtt, és 20,0 milliárd svájci frankot tett ki.  

A szolgáltatások és alkatrészek üzletág új megbízásai 52 százalékkal 511,8 millió svájci frankra gyengültek, de az összesített adat itt is nőtt, mégpedig 12 százalékkal, 6,6 milliárdra.  

A legkisebb súlyú jelzőberendezés-szegmens is kevésbé remekelt: a 37 millió svájci frankos múlt évi első féléves új rendelést most 33 milliós követte.  

Megerősített kilátások 2024–2026-ra

A jelenlegi pénzügyi évre a Stadler 3,5 és 3,7 milliárd svájci frank közötti bevételt és a 2023-ashoz hasonló üzemi eredményt vár. A magas rendelésállomány miatt körülbelül 200 millió svájci frank beruházást prognosztizál.

A 2025-ös pénzügyi évre a Stadler 4,0 és 4,2 milliárd svájci frank közötti bevételre és körülbelül 7 százalékos EBIT-rátára számít. 2025-ben is mintegy 200 millió svájci frankos beruházást tervez. A rá következő évben már 5,0 és 5,5 milliárd svájci frank közötti bevételre számít a járműátvételek számának 2026-os erőteljes növekedése miatt. Elvárása szerint az EBIT-rátának 7 és 8 százalék között kell lennie, a befektetéseknek pedig ismét 200 millió svájci frank körülinek. 

A Stadler 2026-ig fenntartja osztalékpolitikáját a konszolidált nettó nyereség körülbelül 60 százalékának kifizetésével.

Meg van győződve arról, hogy normál gazdasági körülmények között középtávon 8-9 százalékos EBIT-marzs érhető el. Hangsúlyozza viszont, és a kilátásokkal kapcsolatos várakozásaiban feltételezi, hogy a keretfeltételek stabilak maradnak, különös tekintettel az ellátási láncokra, a valutahelyzetre és a globális geopolitikai feszültségekre.

Három lábon Magyarországon

Magyarországon a Stadler cég három telephellyel rendelkezik: A budapesti iroda az országos központ, Szolnok a gyártást, Pusztaszabolcs pedig a karbantartást végző telephely. Az első leányvállalat, a Stadler Trains Magyarország Kft. alapításának éve 2005, a Stadler cég ekkor írta alá az első FLIRT-vonatok szállítására vonatkozó szerződést a Magyar Államvasutak Zrt.-vel. A Stadler a három magyarországi telephelyen összesen több mint 450 dolgozót foglalkoztat. 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.