Zalában az országosnál sokkal gyorsabban pörögtek fel újra a beruházások, ezt mivel érték el?
Zala megyére, az itt működő vállalkozásokra az utóbbi években a legnagyobb gazdasági hatással a ZalaZone, a zalaegerszegi járműipari tesztpálya megépítése volt. Ennek számos megnyilvánulásával találkozhatunk, mivel a cégvezetők meglátták az ebben rejlő lehetőségeket, saját vállalkozásukban is fejlesztéseket indítottak. Az innováció már nem csak mint fogalom jelentkezik a megyei kkv-knál, a fejlődés számottevően megmutatkozik a mindennapok üzletmenetében is.
Követni fogja ezt az ipar gyorsabb élénkülése is? A 2019-es szinteket már meghaladták, milyen üteműnek látja a kilábalást, és hátráltatja-e valami?
Várjuk az ezzel járó élénkülést, de ezt sok tényező befolyásolja. A legkritikusabb tényező a munkaerőhiány, amely a megyében is erősen érezteti hatását. Minden ágazatot érint ez probléma, az ipari szektorban is küzdenek a szakemberhiánnyal. Ez erősen gátló tényezője a további fejlődésnek. Ezenkívül meg kell még említeni az ellátási láncok akadozását is, amely a nyersanyag- vagy alkatrészhiány miatt jelentkezik. Ez sajnos olyan külső tényezőktől is függ, amelyeket jelenleg nem tudunk befolyásolni.
A korábbinál is feltűnőbb: csak Pest megyében magasabb az egy főre eső kiskereskedelmi forgalom, mint a viszonylag alacsony átlagkeresetű Zalában. A határ túloldaláról jönnek át vásárolni?
A kiskereskedelmi fogyasztás növekedését a megyében több tényező is befolyásolja. Egyrészt növekedtek a jövedelmek, ennek következtében a vásárlások is nagyobb értékűek. Az emberek a nagyobb jövedelemből szívesen költenek olyan termékekre is, amelyek eddig nem voltak elérhetők a számukra. A pandémia ideje alatt a fogyasztási szerkezet nagymértékben átalakult: kevesebbet fordítottunk például utazásra, vendéglátásra, ruházatra, viszont a magáningatlanok felújítása vagy a kiskerti munkák esetében nagymértékű növekedést tapasztalhattunk a kiadások tekintetében. Az online kereskedelem jelentős bővülése is hatással van a kiskereskedelemre. Fontos megemlítenünk még, hogy – mint határ menti megyében – jelentős számú a naponta külföldre dolgozni járó munkavállaló is, ők a jövedelmüket itthon költik el, a hazai kereskedelemben.
Mi a helyzet a turizmussal, éledezik már?
A turizmus kapcsán kettős a kép. Elsősorban azt mondhatjuk, hogy csak a Balatonon és csak nyáron volt ismét fellendülőben a turizmus. Keszthely és Hévíz környéke érezhette a nagyobb érdeklődést, a megnövekedett forgalmat, míg más, a megyében fontosnak számító turisztikai térség még várja a látogatók forgatagát. Az évközi és az üzleti turizmus egyelőre nem állt vissza a korábbi évek szintjére, a vállalkozások dolgoznak a fennmaradásukért. Nagyon nagy probléma az ágazatban, hogy sok, főleg a vendéglátásban dolgozó szakember hagyta ott a pályát a járvány óta. Az utánpótlást a cégvezetők sajnos azóta sem tudták megoldani.
A foglalkoztatási rátát tekintve Zala tartja a helyzetét, a munkanélküliséget tekintve azonban az élmezőnyből a középmezőnybe csúszott 2019 óta. Van erre valami logikus magyarázat?
A világjárvány okozta gazdasági hatások a megyénkben is nagymértékű változásokat hoztak. A turisztikai ágazatban sajnos történtek elbocsátások, sok kisvállalkozás nem tudta folytatni a működését, átrendeződtek a gazdasági ágazatok. A biztos megélhetés miatt a munkavállalók munkahelyet, foglalkozást változtattak. De sajnos többen maradtak biztos állás nélkül, ami növelte a megye munkanélküliségi rátáját. A tavalyi év azonban már újra a visszarendeződést, a folyamatos üzletmenetet mutatja, a beruházások ismét élénkülnek, a foglalkoztatási igények növekednek, ennek eredményeképpen már csak 2,8 százalékos ez a mutató.
A beruházásokból kirajzolódik valamilyen irány?
Zala megyében a járműipari beruházás egy teljesen új fejlődési irányt határozott meg a gazdasági szereplők részére. Az eddig jól teljesítő iparágak mellett megjelenik a hadiipar, a környezetvédelem, előtérbe került a kutatás, a fejlesztés, az innováció és a körforgásos gazdálkodás. Mindez nagy kihívás is a vállalkozásoknak, a jövőképet ezek figyelembevételével kell kialakítani. Nem lehet eltekinteni a digitalizációtól, amely akár kényszermegoldást is nyújthat a munkaerőhiányra, de a töretlen fejlődés kulcspontja is egyben. A megyében nagyon sok családi vállalkozás működik, amelyeknél már felmerül a generációváltás is. Fontos, hogy egy jól működő vállalkozás életében egy ilyen kihívásokkal teli váltás se okozzon törést.
A következő hónapokban alapkőletételek is lesznek – írta néhány hete a Zalamedia. „Lazacüzem létesül 13 milliárd forintból, az AVL épülő kutatóközpontja mellé a Bosch 10 milliárdból, míg a TÜV Rheinland 15 milliárdból épít kutatóbázist. Ugyancsak kutatóközpont létesül egy 6 milliárdos hadiipari beruházás keretében, továbbá 33 milliárdból indul a Metrans vasúti-közúti logisztikai központjának építése.”
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.