Sok magyar autós rémül meg, ha rendőrautóval találkozik, főleg ha az még szirénázik is. Ilyenkor gyakran a sofőrök még a KRESZ-ről is megfeledkeznek, amiből akár komoly baleset is kialakulhat. Az autósok tétovaságáról az elmúlt években számos fedélzeti kamerás videó született, ezek közül a leghírhedtebb talán ez:
https://www.youtube.com/watch?v=F87pRN09ZGc
A felvételen jól látszik, hogy a hatósági jármű egy sztrádán a belső sávban közlekedik, a forgalmat jelentősen lassítja. A rendőrautó mögé érő sofőrök nem tesznek (nem tehetnek) semmit, hiszen balról előzni nem lehet. Még elhaladni sem mernek a rendőrautó mellett a másik oldalon, inkább felveszik annak tempóját és sétakocsikáznak az autópályán.
Fontos leszögezni, hogy a fenti eset csak egyetlen egy a sok közül, mint ahogyan az is előfordul szép számmal, amikor a rendőrség járműve teljesen vétlen félként áll egy szituációban. Ami fontos, hogy sokaknak elképzelésük sincsen arról, hogy hogyan viselkedjenek abban az esetben, ha rendőrautóval karamboloznak.
A hatóság által összesített adatok alapján tavaly összesen 2 606, míg 2017-ben mintegy 2 401 közúti káresemény történt a magyar utakon, amelyekben rendőrautó is érintett volt.
Ebből a rendőrségi járművek vezetőinek hibájából 2018-ban összesen 860 esetben, az azt megelőző évben pedig 913-szor történt baleset. Ezek közül tavaly és 2017-ben előfordult halálos kimenetelű esemény is: 2018-ban egy ember, két éve ketten veszítették életüket
– tájékoztatta a VG.hu-t az ORFK Kommunikációs Szolgálata. A fenti adatokból kiderül, hogy tavaly az összes közúti baleset mintegy 33 százalékát, azelőtt pedig az esetek csaknem 38 százalékát okozták a rendőrök.
Egy közúti baleset előfordulásakor egy fontos szabályt kell megjegyezniük az autósoknak: amennyiben a baleset halált vagy személyi sérülést okozott, úgy a balesetről a rendőrséget azonnal értesíteni kell, egyéb esetekben viszont elegendő a baleseti bejelentőlap kitöltése.
Más a helyzet, ha a balesetben rendőrségi jármű is érintett, abban az esetben mindenképpen rendőrt kell hívni – hívta fel a figyelmet az ORFK, hozzátéve, ezekben az esetekben kivétel nélkül a baleset kimenetelétől függően szabálysértési vagy büntetőeljárás indul. Amennyiben a szabálysértési eljárás keretében megállapítják, hogy a baleset okozója a rendőrség hivatásos állományú tagja, akkor a vétkességének megállapítását követően a szankció kiszabása fegyelmi eljárás keretében történik. Ha az ügyben viszont büntetőeljárás indul, és felmerül a gyanú, hogy a balesetet rendőr okozta, úgy az eljárás lefolytatása az ügyészségre hárul.
A rendőrség belső szabályzata az elfogulatlan és tárgyilagos eljárás biztosítására is figyel, ennek betartására két lehetőséget vázoltak fel:
Egy 2012-ben megalkotott törvény alapján amennyiben a hivatásos állomány tagja a szolgálati jogviszony tartama alatt a szolgálati helyen, illetve a szolgálattal összefüggésben szabálysértést követ el, azt fegyelmi eljárás keretében kell elbírálni. Ennek során büntetésként elsősorban pénzbírságot szabnak ki, amelynek mértéke a helyi szabálysértési hatóság hasonló cselekményekre irányadó gyakorlata szolgál alapul.
A pénzbírságnál enyhébb fenyítést csak akkor lehet kiszabni, ha azt a szabálysértés csekély súlya vagy egyéb, a szabálysértéssel összefüggő méltányolható körülmény indokolja
– tette hozzá az ORFK. Persze vannak az anyagiaknál is súlyosabb retorziók, amiket akkor használnak, ha a szabálysértő magatartás szolgálati kötelezettségszegésnek is minősül. Amennyiben viszont a hivatásos állományú rendőr cselekménye bűncselekményt valósít meg, arra az esetre a rendőrségnek nincs hatásköre, annak vizsgálatát az ügyészség folytatja le, illetve adott esetben a bíróság hoz ítéletet.
Az ORFK tájékoztatása szerint összesen mintegy 8 778 aktív járműve fut a magyar utakon. A flottában a legnagyobb arányban Skodák találhatók, de Audi, Mercedes, Opel, Suzuki és Volkswagen típusú járművek is rendelkezésre állnak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.