A nemzetközi piacokon lezajlott novemberi árveréseket összegezve az látszik, hogy pozitív hangulat van a műtárgyparketten. A kínálat változatlanul bővül, több csúcsmű is izgalomba hozta a gyűjtőket, ennek köszönhetően számos életműrekord is született. A lendületet jól mutatja, hogy David Hockney is egy novemberi aukció elképesztő sikerének következtében mondhatja el magáról: ő ma a legdrágábban értékesített élő művész.
Egyértelműen kijelenthető, hogy a piacot az ázsiai mecénások mozgatják, tehát ha a kínai gazdaság jól teljesít, a 2018-as év egésze is kedvező lesz a műkereskedelem szegmensében.
Lássuk, mi is történt a hónap árverésein.
A két nagy ház aukcióin összesen 33 életműrekord született. A Sotheby’s impresszionista és modern árveréssorozata 835 millió dolláros forgalommal zárt, a sztártételek közé tartozott René Magritte Az örömelv (Le Principe du Plaisir) című festménye.
A portré 26,8 millió dolláros ára egyúttal a művész új életműrekordja is, erre előzetesen senki nem számított.
Oskar Kokoschka szintén új életműrekordot ért el ugyanezen az árverésen és szintén portréval: az 1910-ben Joseph de Montesquiou-Fezensacről festett képéért jutalékkal együtt 20,4 millió dollárt fizettek. A már-már megszállott vásárlási láz szépen kirajzolódott az Egon Schiele által az édesanyja szülővárosáról festett városkép kapcsán is, amely először szerepelt aukción, és alig hatperces licit után 24,6 millió dollárért kelt el.
A Christie’s 20. századi művészeti hetet tartott New Yorkban és Londonban, ez 1,1 milliárd dollárt hozott a konyhára. A forgalom harmada a tavasszal elhunyt gyűjtő, Barney A. Ebsworth kollekciójának értékesítéséből származott. Ebsworth utazási irodákat birtokolt, tengerjáró luxushajókat üzemeltetett, és a bevételeinek nagy részét műtárgyak vásárlására fordította.
A hozzá köthető tételeket 323 millió dollárért vitték el, ez minden idők legdrágább kollekciója.
A legmagasabb áron ezen belül Edward Hopper 1929-es datálású Chop Suey című műve ment el, egészen pontosan 85 millió dollárért. A Christie’s New York-i árverésén vált Hockney a legmagasabb árú (90,3 millió dollár) kortárs művésszé.
Életműrekordot ért el Willem de Kooning is, a Nő mint táj (Woman as Landscape) című festményét 68,9 millió dollárért vitte haza valaki. Érdekes, hogy a néhai holland zseni privát eladásokon sokkal jobban pörög: 2015-ben Váltakozás (Interchange) című művéért magánügylet révén 300 millió dollárt adtak.
A cikk a Világgazdaság november 29-i számában jelent meg
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.