Mit gondol az NFT műtárgypiaci sikeréről? Galeristaként lát benne lehetőséget?
Digitális művészettel foglalkozom, természetesen figyelemmel kísérem az NFT-piac kiépülését. Amikor tavaly az amerikai Mike Winkelmann, művésznevén Beeple, Everydays – The First 5000 Days című NFT-jét 70 millió dollárért árverezte el a Christie’s, elkezdtem utánaolvasni a témának. A digitális művészet igazából egy műfaj, ezzel a technikával lehet bizonyos témákat a legjobban megjeleníteni. Az NFT -ről meg azt gondolom, hogy valójában egy igazolás, olyan, mint a certifikát, amelyet a galériák adnak ki minden egyes eladás után. Amikor eladok egy digitális műalkotást, legyen az videó vagy fotó, akkor azt odaadom, és mivel a példányszámában a kezdet kezdetén megállapodtunk a művésszel, kiadok egy igazolást arról, hogy az adott mű hanyas példányszámú. Az NFT a digitális megoldás erre az igazolásra, úgyhogy valójában az NFT nem új műfajt teremt, hanem a kriptopiacra nyit meg utakat.
A digitális műveket azért gyűjtik kevesen, mert úgyis fent van a neten. Minek adjanak érte sok pénzt?
Ha megmutatom a következő kiállítás anyagát az iPademen – aminek amúgy szép a felbontása –, akkor sem lesz a közelében sem annak az élménynek, amikor gondos színbeállítással és papírválasztással kinyomtatjuk a képet, és választunk hozzá egy megfelelő keretet. A digitális művészet nem csak egy fájl. Nagy eredmény, hogy digitális műalkotásokat aukcionálnak a vezető aukciósházak, még akkor is, ha Beeple rekordját sokan támadják amiatt, hogy egy kriptobefektető bitcoinbányász vásárolta meg. Ha egy átlagos művészetkedvelőé lenne a győztes licit, valószínűleg fel sem merül a spekuláció gyanúja, így viszont sok helyen megírták. De tény, hogy a Christie’snél és a Sotheby’snél egy időben elindult az NFT-piac, és az összes nagy vásár is reagált rá. Persze számos vitás kérdés felmerült, például mit tekintünk digitális művészetnek, mi az értékmérő. Az elmúlt év legizgalmasabb műtárgypiaci kérdése az volt, miként reagál a nemzetközi művészeti piac, befogadja vagy teljesen elhatárolódik az NFT-től. Befogadták, de a vezető galériák (pl. Gagosian, David Zwirner, Hauser & Wirth) sokáig nem voltak hajlandók foglalkozni az NFT-vel. Mostanra körvonalazódik az a megoldás, hogy saját NFT-platformot hoznak létre a galériák, gyakorlatilag kriptowebshopokat.
A művészek mennyire nyitottak az NFT-re?
Szkeptikusak. Elsősorban azért, mert a művészet nem csupán egy fájl. A digitális művészet értékét és megbecsültségét el tudja rontani, hogy a pandaábrázolásokkal kerül egy szintre, amelyekben lehet, hogy sok pénz van, de ez nem valódi, gondolatokkal telített művészet. Galeristaként is gondot okoz, hogy vicces pandák mellé tegyem föl az OpenSea-re a művészeimet, akik hónapokon, éveken keresztül dolgoznak az anyagukkal, hosszasan kutatnak, hogy a végén összeálljon egy sorozat.
Bármiből lehet NFT?
Igen. Van egy digitális változata a műtárgynak, és ahhoz hozzárendelődik egy kód. Ha valaki ezt a kódot megvásárolja, akkor ő az egyedüli tulajdonosa annak a fájlnak, amelyikhez hozzá van kapcsolva ez a kód. De már az is lehetséges, hogy egyidejűleg a fizikális műtárgy is eladásra kerüljön. Fontosnak tartom elmondani, hogy a kezdetek óta sok kétségem van ezzel kapcsolatban. Kérdések, amelyek válaszra várnak, és a piac szépen, fokozatosan válaszolja meg őket. Izgalmas kérdésnek tartom például a műtárgy értékével kapcsolatos felvetést is, ami központi eleme többek közt Damien Hirst The Currency című projektjének, amelynek során több ezer művét égette el.
MyMuseum Galériaként tervezed saját NFT-s platform létesítését?
Abszolút fontolgatom. Az OpenSea-re nem akartam felkerülni, a meghívásos platformokon viszont nincs elegendő elérés. Én is arra jutottam, hogy a saját platform lenne az igazi. Az AR és a VR két olyan technika, amelyekkel új műfaj jelent meg a művészeti piacon, velük ellentétben az NFT nem műfaj, hanem egy tranzakció, viszont ezek a műfajok remekül működhetnek NFT-ként is. Úgyhogy célom egy saját NFT-platformon AR-rel elindulni, jövő tavasszal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.