Az El Gran Espectaculo (A Nílus) című festmény lebegő koponyákat és figurákat ábrázol fáraókra és ókori egyiptomi helyszínekre utaló, összefirkált kifejezésekkel tarkított háttér előtt. A három összefüggő részből álló festmény közepén Ozirisz isten egy sárga csónakot vezet le a Níluson.
A kép 18 évvel ezelőtt került be Valentino privát műtárgy kollekciójába, és a Vanity Fair egyik 2010-es lapszámában meg is jelent róla egy fotó, az olasz divatmágnást a festmény előtt ülve fényképezték le. Négy évvel korábban Valentino egy graffitimintás ruhakollekcióval tisztelgett a művész előtt, a Basquiat-hagyaték archívumából származó képek felhasználásával. 2021 májusában a Valentino társalapítója, Giancarlo Giammetti 93,1 millió dollárért adott el egy szintén 1983-as Basquiat-festményt.
A Nílus című festmény egy 2005-ös, a New York-i Brooklyn Múzeumban indult Basquiat-vándorkiállításon szerepelt először. Feltehetően Valentino adta kölcsön a tárlatra, miután ugyanabban az évben 5,2 millió dollárért megvásárolta a Sotheby’s New York-i aukcióján.
A művet május 15-én, a Christie’s 21. századi művészeti aukcióján, a ház főhadiszállásán, a New York-i Rockefeller Centerben kínálják eladásra. A jelenlegi becsértéke több mint nyolcszorosa a 2005-ben elért értékének.
Alex Rotter, a Christie’s elnöke az artnetnek adott nyilatkozatában elmondta, hogy amikor a művész 22 évesen befejezte a munkát, a fajtörténeti konstrukciók kibontása érdekelte, és a spanyol címe mellett a hátoldalára felírt Nílusként is emlegették. A Nílus a popkulturális mainstream tudatba is bekerült. Reprodukciója megjelent a Milliárdok nyomában című 2016-os Showtime tévésorozatban, amelynek a fő cselekményszála egy kockázatitőke-befektető és egy prominens amerikai ügyvéd közötti harc. A sorozat alkotói a pénzügyi szektor tetején működő cápák ízlését és luxusát Basquiat festményével szándékozták megmutatni a filmbeli enteriőrökben.
A művész munkáit életében is értékelték, de mára igazi nagyvadnak számít az aukcióspiacon, és az erőteljes áremelkedése akkor indult el, amikor 30 évvel a halála után a párizsi Louis Vuitton Alapítvány (FLV) nagyszabású életmű-kiállítást rendezett a műveiből.
A májusi eladásból befolyt összeg egy részét a római Accademia Valentino kapja, ahol az oktatási terek kibővítésére fogják fordítani a bevételt.
A képzőművészet és a luxus világa történelmileg összefügg
– mondta Isabella Lauria, a Christie’s kortárs művészeti specialistája az ARTnewsnak. Úgy jellemezte Basquiat utalásait, hogy „a művészettörténettől az utcai művészetig, mint amelyek beépültek a közös kulturális tudatba.
Lauria szerint
Basquiat bizonyos értelemben látta a jövőt, és az utalásai, szimbólumai egyre valóságosabbak lesznek.
A festmény önálló Wikipedia-szócikket is kapott, amely szerint a műalkotás az ókori Egyiptomra és az Egyesült Államok déli kultúrájára hivatkozik a nyugati társadalom kritikájaként, és rámutat a történelem feledékenységére a rabszolgaság jelenségének megértésével szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.