A valamikori Magyar Királyság egyetlen kikötővárosa, Fiume (Rijeka) a XIX. század második felében élte fénykorát. Baross Gábor közmunka- és közlekedésügyi miniszter kezdeményezésére kikötő, hullámtörő és rakpartok épültek, ezzel egyidejűleg az ipar és a kereskedelem óriási lendületet vett az akkori soknemzetiségű (főként olasz, horvát, magyar lakosságú) adriai városban. Vasminiszterünket sokan ma is a modern Fiume atyjának tartják, nevét szinte halála óta őrzi a kikötő (ma a partszakasz egy része), de van domborműve és emléktáblája is a belvárosi Transadria Palotán.
Ezt a helyi magyar kultúrkör és a csepeli önkormányzat állította, s megemlíti azt is, hogy Baross Gábor Rijeka díszpolgára.
A Porto Baross projekt révén a partszakaszon helyet kap Horvátország legnagyobb, 260 szuperjacht befogadására alkalmas kikötője, amelyet az állam harminc évre koncesszióba adott az ACI-Gitone konzorciumnak. Az első kapavágást várhatóan az év végén ejtik meg, az építkezés a tervek szerint két esztendőt vesz igénybe, az első turistákat pedig a 2024-es szezonban tervezik fogadni - írja a Figyelő.
Az ACI jelenleg 22 kikötőt üzemeltet, lefedve az adriai ország partszakaszának jelentős részét. Évente átlagosan 400 ezer hajóst, főként vitorlázókat és jachton érkezőket fogadnak. E létesítmények rendszerint magas szintű nemzetközi besorolásúak, 4 vagy 5 horgonyos minősítésűek, ami az általuk nyújtott szolgáltatások színvonalát mutatja. Persze az új Porto Baross is öthorgonyos lesz, de minden eddiginél grandiózusabb, és felkerül a világ szuperjachtkikötőinek a térképére.
Az új fiumei dokkokat nem feltétlenül az eddigi vitorlázók, jachtos turisták igényei, hanem a „nagyobb halakéi” szerint alakítják ki, szolgáltatásaikat kifejezetten hozzájuk igazítják. Ebben nagy szerep jut majd a társbefektetőnek, a hatalmas luxusjachtokat is gyártó német Lürssennek, hiszen a cégnek nagyon gazdag ügyfelei vannak, s ők további multimilliomosokat csábíthatnak majd Fiuméba. A Porto Baross egyúttal Lürssen-bázis is lesz, ahol a világ minden tájáról érkező ügyfelek szakmai tanácsadásban részesülhetnek.
A fiumei projekt értéke 363,3 millió kuna (17,4 milliárd forint), ezt a befektető teljes egészében saját forrásból fedezi.
Az összegből átrendezik a partszakaszt, kiépítik az infrastruktúrát, felállítanak egy üzemanyagtöltő állomást, egy a hajók kiemeléséhez és vízre bocsátásához szükséges emelőrendszert és egy szerelőcsarnokot, felhúznak egy irodaházat, kereskedelmi központot létesítenek.
A város önkormányzatának is elnyerte a tetszését a projekt, a tervezők és a befektetők ugyanis nem akarják kerítéssel elzárni a luxuskikötőt, hanem a lakosság és a turisták rendelkezésére bocsátják a szuvenírboltokkal, kávéházakkal, bárokkal, éttermekkel szegélyezett sétálóutcákat, így a település organikus részévé és munkaadójává is válik az ACI Baross. A tervezőknek arra is figyelniük kellett, hogy a partszakasz a horvát kulturális örökség része, ezért megőrzik patinás arculatát, hangulatát. Arról egyelőre nincs szó, hogy mennyibe fog kerülni a horgonyzás Fiume leendő luxuskikötőjében, ám a Lürssen klienseiből ítélve valószínűleg borsos tarifák lesznek.
A cikk a Figyelő július 22-iki számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.