BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Tovább drágulhatnak az importtermékek

Extrém módon emelkedik a tengeri szállítmányozás díja.

Mivel egy év alatt meghétszereződött a tengeri szállítmányozás ára, várhatóan folytatódik az import termékek drágulása is.

Tavaly nyáron átlagosan 1650 dollárba került egy 40 láb méretű tengerikonténer szállítása Sanghajból Rotterdamba. Manapság ugyanekkora áru szállítása 11 196 dollárba kerül.

Olyan extrém módon emelkednek a díjak, hogy

a 2020-ban 3000 dollárba kerülő konténerek ára idén eléri a 20.000 dolláros határt is.

A fuvardíj-emelkedés először az alacsony hozzáadott értékű árukra gyakorolt kedvezőtlen hatást, amelyeknél kicsi az árrés, például a hűtőgépeknél. 

Fotó: Shutterstock

Ez az extrém növekedés az úgynevezett „bullwhip-effect-tel”, azaz ostorcsapás-hatással magyarázható. Az angol kifejezés a végső fogyasztótól távolodva, az erőteljesen változó kereslet által az ellátási láncra gyakorolt növekvő nyomásra utal

– magyarázta Henrik Gergely az iBanFirst számlamenedzsere. Jelen esetben a vállalatok csökkentették a megrendeléseiket a pandémia alatt, a beszállítókra pedig ez hatványozottabban volt érvényes. A helyzetet még súlyosbították a kikötőkben kialakult, korábban nem tapasztalt torlódások, illetve az olyan akut közlekedési problémák, mint a 2021. március végén történt eset, amikor a Szuezi-csatorna bedugult és sok konténer nem tudott eljutni a rendeltetési helyére.

Részlegesen fennakadás tapasztalható az ellátási láncban 2021 január óta, azaz a Brexit óta,

ez a megállapítás azonban kizárólag nagyon speciális áruk esetében igaz, mint például a világításhoz szükséges autóalkatrészek esetében. Az új vámszabályok és jogszabályok miatt előfordul, hogy néhány nap helyett három hetet kell várni egy Egyesült Királyságból érkező árura. 
A szakértők egyetértenek abban, hogy még korántsem értek véget a világ ellátási láncaival kapcsolatos feszültségek. Az sem zárható ki, hogy a pandémia a jövőben további fennakadásokat okoz, hiszen egy hónapja, 2021 júniusában Kína úgy döntött, hogy a Covid-megbetegedések miatt ideiglenesen bezárja a világ harmadik legnagyobb konténertermináljaként számon tartott sencseni konténerterminált, ez pedig több hetes késéshez vezetett a szállítmányozásban, így tovább emelkedtek az Európába és az Amerikai Egyesült Államokba történő szállítás költségei. Ez azt jelenti, hogy a tengeri áruszállítás megfizethetetlenül magas díja az elkövetkezendő hónapokban is komoly nehézséget jelent a vállalatoknak. 

Az árrobbanás az inflációs nyomásra is kedvezőtlenül hat, amely szintén komoly terheket ró a vállalatokra a gazdasági újranyitás szakaszában. Így 2021 év vége, vagy inkább 2022. első negyedéve előtt biztosan nem kerül vissza a normál kerékvágásba a nemzetközi kereskedelem

– tette hozzá Henrik Gergely.

 

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.