Egyetlen koronavírus-fertőzés miatt az idén immár másodszor állították le a világ harmadik legforgalmasabb konténerkikötőjének, a ningpo-csousaninak az egyik terminálját Kínában, és ez további fejfájást okoz majd a vállalatok számára világszerte. A globális ellátási láncokban komoly fennakadásokat okoz a delta variáns terjedése és a gazdaságok nyitásával világszerte felpörgött kereslet, a helyzetet pedig csak tovább rontotta, hogy tavasszal napokra hajózhatatlanná vált a Szuezi-csatorna.
Peking a zéró tolerancia jegyében májusban zárt le először forgalmas kikötőket a járvány terjedésének megakadályozása érdekében, és mivel ez a politika szakértők szerint folytatódni fog, így egész évben tartóssá és még súlyosabbá válhatnak az ellátási problémák világszerte.
Kína hozzáállása azt jelenti, hogy az illetékesek számára abszolút prioritás a járványkezelés, amelynek mindent alárendelnek, különösen a delta variáns erősen fertőző jellege és amiatt, hogy a jelenlegi hullám veszélyezteti a gazdaság harmadik negyedéves teljesítményét
– figyelmeztetett a klienseknek írt feljegyzésében Nick Marro, az Economist Intelligence Unit világkereskedelemmel foglalkozó vezetője.
A most részlegesen lezárt kikötőben a World Shipping Council (WSC) adatai szerint 2019-ben 27,49, 2020-ban pedig már 28,72 millió konténer fordult meg, elsősorban az Európába és Észak-Amerikába irányuló teherforgalom indul innen.
Az érintett terminál az egyik legfontosabb, a GardaWorld biztonsági konzultációs cég számításai szerint a kikötő teljes konténerforgalmának mintegy negyedét ezen keresztül bonyolítják le. A kikötői hatóságok a hét folyamán folyamatosan egyeztettek az érintett szállítmányozókkal, igyekeztek átirányítani a hajókat a többi terminálba, hogy minél inkább zökennőmentes legyen a munka, továbbá a negatív hatások minimalizálása érdekében felgyorsították a rakodást. A terminálban a zárlat előtt lehorgonyzott hajók azonban nem mozdulhatnak. A Bloomberg beszámolója szerint mindenesetre a Los Angeles-i kikötőben pénteken a hatóságok már arra készültek, hogy kevesebb teherhajó érkezik majd Kínából, és a német Hapag-Llloyd is jelezte, hogy késésekre lehet számítani. A ningpói kikötő esetleges tartós zárlata különösen fájdalmas lehet a világgazdaság szempontjából, mivel a tengeri szállítás volumene az év vége felé általában jelentősen megnő az ünnepi forgalom miatt.
Minden hasonló fennakadás tovább növeli a tengeri szállítás költségeit is, amelyek már amúgy is igen magasak. A száraz ömlesztett áruk szállítási költségeit mutató Baltic Dry Index szerint az árak egy hónap alatt több mint tíz százalékkal emelkedtek.
A konténer-szállítási díjak is szárnyalnak, Sanghajból Los Angelesbe 10322 dollárért visznek el egy szabvány konténert, ami több mint 220 százalékkal magasabb a tavalyi árnál.
Bár Kínában az utóbbi hetekben több járványgóc is megjelent, Ningpo a helyi egészségügyi hatóságok szerint az alacsony kockázatú területek közé tartozik annak ellenére, hogy a légi közlekedést felfüggesztették a város és Peking között. Az a munkás, aki miatt lezárták a terminált, ráadásul be is volt oltva, március 17-én kapta meg a vakcina második adagját, és nem voltak tünetei sem, bár a teszt kimutatta a szervezetében a delta variánst. Közölték azt is, hogy az illető közeli kontaktusba került külföldi szállítóhajók tengerészeivel.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.