BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét megbénulhat a német vasúti forgalom

A két vasúti szakszervezet vetélkedése tovább mélyítheti az ellátási problémákat.

A német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) bejelentette, hogy szeptember 1-jétől egyhetes sztrájkot indít, miután a Deutsche Bahn (DB) vasúttársasággal folytatott bértárgyalások nem hoztak kompromisszumot.

Az eddigi leghosszabb ideje tartó bérvitában a szakszervezet a DB teherszállítási ágazatában szerdán 17 órától hirdetett ideiglenes munkabeszüntetést, míg a személyszállítást csütörtök hajlani 2 órától érinti a munkavégzés felfüggesztése.

A sztrájk jövő hét kedd hajnali 2 óráig tart a jelenlegi tervek szerint.

Fotó: Shutterstock

Ez az érdekképviselet történetének egyik leghosszabb és legnagyobb szabású nyomásgyakorló akciója – nyilatkozott Claus Weselsky, a GDL elnöke. A szakszervezet augusztusban már kétszer két napig sztrájkolt, akkor azonban nem történt előrelépés a bértárgyaláson. A GDL elsődleges célja, hogy 3,2 százalékos béremelést érjen el, emellett a járvány okozta pluszterhek miatt 600 eurós prémiumot követel. A Deutsche Bahn ugyan kész lenne kielégíteni a béremelési igényeket, de a két fél nem tudott megegyezni abban, hogy a növelés mikor lépjen életbe. Emellett a szakszervezet a bérmegállapodást 28 hónapra kötné meg, míg a DB ragaszkodik ahhoz, hogy a most kialkudott feltételek legalább 40 hónapig kötelezzék a feleket.

A sztrájkban a bérek mellett szerepe van a hatalmi harcnak is, amelyet a nagyjából 40 ezer embert képviselő GDL folytat a DB-nél működő másik, sokkal nagyobb érdekképviselettel, a mintegy 200 ezer munkavállalót összefogó vasutas és közlekedési dolgozók szakszervezetével (EVG).

A két szakszervezet közötti konfliktus alapja, hogy a vasúttársaság a jövőben az egységes kollektív tárgyalási törvényt kívánja alkalmazni, ami gyakorlatilag annyit jelent, hogy a jövőben a két vasúti szakszervezet közül csak az egyikkel köteles tárgyalni a tarifákról és lefolytatni a munkaügyi vitákat. Ráadásul számos olyan részterület van, ahol csak az EVG játszik szerepet. Klaus-Dieter Hommel, az EVG elnöke ezért a GDL mostani hajthatatlan tárgyalásait a fennmaradásukért való küzdelemként jellemezte. Annyi bizonyos, hogy az utasokat, valamint a teherszállítást és ezen keresztül az egész német gazdaságot érzékenyen érintő állapot addig tart, amíg a GDL és az EVG meg nem állapodik a jövőbeni szerepeikről.

Fotó: dpa Picture-Alliance / AFP

Addig azonban – amellett, hogy a Deutsche Bahn vasúti versenytársai tehetnek szert előnyre – jelentős károkat szenvedhet az egész, egyébként éghajlatbarát vasúti teherfuvarozás, mert az ügyfelek áthelyezhetik forgalmuk egy részét az úthálózatra és a vízi útvonalakra.

A sztrájk csak szerdán 190 tehervonat leállását okozza, összesen pedig mintegy 200 árufuvarozási útvonalat érint majd.

Németországban a vasúti teherszállítás csak kismértékben képviselteti magát a többi szállítási módhoz képest: az árutovábbítás 18 százaléka történik vasúton.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.