A német mozdonyvezetők szakszervezete (GDL) bejelentette, hogy szeptember 1-jétől egyhetes sztrájkot indít, miután a Deutsche Bahn (DB) vasúttársasággal folytatott bértárgyalások nem hoztak kompromisszumot.
Az eddigi leghosszabb ideje tartó bérvitában a szakszervezet a DB teherszállítási ágazatában szerdán 17 órától hirdetett ideiglenes munkabeszüntetést, míg a személyszállítást csütörtök hajlani 2 órától érinti a munkavégzés felfüggesztése.
A sztrájk jövő hét kedd hajnali 2 óráig tart a jelenlegi tervek szerint.
Ez az érdekképviselet történetének egyik leghosszabb és legnagyobb szabású nyomásgyakorló akciója – nyilatkozott Claus Weselsky, a GDL elnöke. A szakszervezet augusztusban már kétszer két napig sztrájkolt, akkor azonban nem történt előrelépés a bértárgyaláson. A GDL elsődleges célja, hogy 3,2 százalékos béremelést érjen el, emellett a járvány okozta pluszterhek miatt 600 eurós prémiumot követel. A Deutsche Bahn ugyan kész lenne kielégíteni a béremelési igényeket, de a két fél nem tudott megegyezni abban, hogy a növelés mikor lépjen életbe. Emellett a szakszervezet a bérmegállapodást 28 hónapra kötné meg, míg a DB ragaszkodik ahhoz, hogy a most kialkudott feltételek legalább 40 hónapig kötelezzék a feleket.
A sztrájkban a bérek mellett szerepe van a hatalmi harcnak is, amelyet a nagyjából 40 ezer embert képviselő GDL folytat a DB-nél működő másik, sokkal nagyobb érdekképviselettel, a mintegy 200 ezer munkavállalót összefogó vasutas és közlekedési dolgozók szakszervezetével (EVG).
A két szakszervezet közötti konfliktus alapja, hogy a vasúttársaság a jövőben az egységes kollektív tárgyalási törvényt kívánja alkalmazni, ami gyakorlatilag annyit jelent, hogy a jövőben a két vasúti szakszervezet közül csak az egyikkel köteles tárgyalni a tarifákról és lefolytatni a munkaügyi vitákat. Ráadásul számos olyan részterület van, ahol csak az EVG játszik szerepet. Klaus-Dieter Hommel, az EVG elnöke ezért a GDL mostani hajthatatlan tárgyalásait a fennmaradásukért való küzdelemként jellemezte. Annyi bizonyos, hogy az utasokat, valamint a teherszállítást és ezen keresztül az egész német gazdaságot érzékenyen érintő állapot addig tart, amíg a GDL és az EVG meg nem állapodik a jövőbeni szerepeikről.
Addig azonban – amellett, hogy a Deutsche Bahn vasúti versenytársai tehetnek szert előnyre – jelentős károkat szenvedhet az egész, egyébként éghajlatbarát vasúti teherfuvarozás, mert az ügyfelek áthelyezhetik forgalmuk egy részét az úthálózatra és a vízi útvonalakra.
A sztrájk csak szerdán 190 tehervonat leállását okozza, összesen pedig mintegy 200 árufuvarozási útvonalat érint majd.
Németországban a vasúti teherszállítás csak kismértékben képviselteti magát a többi szállítási módhoz képest: az árutovábbítás 18 százaléka történik vasúton.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.