A Rail Baltica névre keresztelt, Észtország, Lettország, Litvánia és Lengyelország fővárosait összekötő nagysebességű vasút észtországi szakaszának munkálataival várhatóan nem fogják tudni tartani a 2026-os határidőt – közölte hétfőn az ERR észt hírügynökség. A gyorsvasút helyi szakasza valószínűleg csak az évtized végére készül el, a késedelemnek pénzügyi és műszaki okai egyaránt vannak.
Tõnu Grünberg, a Rail Baltic Estonia igazgatótanácsának elnöke elmondta, hogy a 2026-os átadás volt a saját céljuk is, de ez európai viszonylatban nem volt kőbe vésve.
Sajnos most már világossá vált, hogy az eredetileg tervezett ütem nem tartható. Egyrészt technikailag sem lehet megvalósítani, másrészt a projekt finanszírozása sincs még teljes mértékben fedezve
– részletezte Grünberg.
A 2020-as évek vége azonban már a végső határidő lenne, amennyiben tartani szeretnék az egy évtizeddel későbbi, az egész Európai Unióra kiterjedő TENT-T közlekedési hálózatra vonatkozó határidőt.
A műszaki okok közül a legjelentősebb az, hogy a délen Lettországgal határos Pärnu megyében felmerült tervezési problémák miatt az eredeti terveket el kellett vetni, és csak az év végére készül el a póttervek és az új útvonalak kidolgozása. Azonban nem ez az egyetlen nehézség.
Az építési árak emelkedése is nagy hatást gyakorol a projektre. Különösen a vadátjárók és a viaduktok építése során. A Gazdasági és Kommunikációs Minisztériummal és a Közlekedési Igazgatósággal közösen felmértük a projekt ütemterveket, és felülvizsgáltuk, hogy 2024-ben és 2025-ben se legyen túlzó az építési volumen. Az észt építőipari ágazat nem tudná ezt kezelni, és az árak nagyon megemelkednének. Ezért is célszerű elengedni a 2026-os határidőt
– fejtette ki Grünberg.
A 2018-as indulásakor a projekt észtországi szakaszának költségeit 1,68 milliárd euróra becsülték, de ez szinte biztosan felfelé módosul majd, és a 2028-ban kezdődő új költségvetési időszakból is kérnek hozzá további forrásokat.
A nyomvonal építése Észtországban, Lettországban és Litvániában is folyamatban van már. Grünberg, megjegyezve, hogy a három ország eltérő megközelítést követ a kivitelezés során.
A lettek például még nem kezdték el a közúti hidak építését, szemben Észtországgal, ahol a munka nagy része eddig a vadátjárók és közúti hidak beszerzésére és építésére irányult. Rigában egy utasforgalmi terminál épül, Litvániában pedig a lett határtól Kaunas városáig terjedő szakaszon már megvásárolták a gyorsvasút kiépítéséhez szükséges földterületet.
Észtországban több mint száz vasúti hidat, vadátjárót, vasúti és közúti viaduktot terveztek, amelyek többsége a főútvonallal párhuzamosan épül.
A Rail Baltica legészakibb, Tallinn külvárosában, Ülemisteben található termináljának építése már majdnem teljesen befejeződött – jelentette ki Grünberg.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.