A Hurun Global Rich List szerint Kínában tavaly 1058 dollármilliárdos volt, az USA-ban csak 696. Az ilyen rangsorok összeállítása persze nagyban függ a módszertantól, s persze van, aki azért fizet, hogy bekerüljön ezekbe, és van, aki meg éppenséggel azért, hogy ne szerepeljen e listákon. A nagyságrendek azonban nagyjából stimmelni szoktak. Peking évtizedekig hagyta, sőt támogatta, hogy globális befolyása növelésének érdekében multinacionális vállalatok jöjjenek létre; ezek alapítói tartoznak az első milliárdosok közé – olvasható a Figyelő oldalán.
Az elmúlt időszakban azonban változott a széljárás, Hszi Csin-ping elnök új egalitarizmust hirdetett meg.
Ennek kezdete volt a technológiai szektor elleni támadás, a sokkal szigorúbb szabályozás. Az új idők egyik első jeleként a világ legnagyobb kapitalizációjú italgyártójának, a Kweichow Moutainak az árfolyama is meredek esésbe kezdett. A Moutai (Maotai) pajcsiu, egy speciális tömény szesz szimbolikus jelentőségű ital Kínában. A legenda szerint Mao az 1930-as évekbeli hosszú menetelés idején egy ideig a Kujcsou tartományban lévő szeszgyárban rendezte be főhadiszállását – nyilván nem véletlenül –, és a Moutai a kedvenc italává vált.
Legendák keringenek arról is, hogy e stratégiai visszavonulás alatt a sebesült harcosok ezt itták az operáció előtt – nem volt fájdalomcsillapítójuk. Ezzel kínálta Mao Richard Nixont annak történelmi jelentőségű 1972-es kínai látogatásakor, ezt vitte ajándékba Hszi Csin-ping Obama elnöknek 2013-ban. Henry Kissinger 1974-es kínai útján állítólag azt mondta Teng Hsziao-ping akkori pártfőtitkárnak, hogy „ha elég Moutait iszunk, megoldunk minden problémát”. A kínai előkelőségek, pártfunkcionáriusok, üzletemberek körében szokássá vált, hogy az egyébként meglehetősen borsos árú itallal koccintsanak a nagyobb szerződések előtt. A Moutai pajcsiu így a korrupció szimbólumává is vált. Arra is volt példa, hogy egy hivatalnokot négyezer palackkal vesztegettek meg. A hivatalos kínai vezetés így „gusztustalannak” minősítette a Moutait, s hadjáratot indított ellene.
A szesz elleni csatározások azonban csak egy részét képezik egy sokkal átfogóbb hadjáratnak, amelyet Peking a gazdagok ellen hirdetett meg. Kína negyven évig hagyta, tűrte, támogatta, hogy a legnagyobb jövedelmi egyenlőtlenségekkel sújtott országok egyikévé váljon. A mostani mantra azonban a „közösségi jólét” lett. A Moutai piaci kapitalizációja a február eleji csúcs óta majdnem 210 milliárd dollárral zuhant. Ez több, mint a világ legnagyobb italgyártói közé tartozó japán Suntory és globálisan szintén az egyik vezető holland Heineken összesített piaci értéke.
Egy Hszi Csin-ping által létrehozott és általa is vezetett bizottság nyíltan ki is mondta az irányváltást:
„Szabályozni szükséges a nagy jövedelmet, s az ezzel rendelkező magánszemélyeket és vállalatokat a társadalom felé kell irányítani. A cél a közösség gazdagodása.” A hírre zuhanórepülésbe kezdtek a luxuscikkek gyártóinak részvényei, a befektetők attól tartanak, hogy jelentősen megcsappan a termékeik iránti kínai kereslet.
Az új irányvonal hátterében tehát egyértelműen a jövedelmi különbségek csökkentése áll.
A párt attól tart, hogy ha marad a status quo, akkor erodálódik a szegényeknek a vezetésbe vetett bizalma. Óvatosan kezelendő becslések szerint nagyjából 600 millió kínai él havi ezer jüanból (kb. 150 dollár, 44 ezer forint). A támadás, mint említettük, a technológiai szektor milliárdosai ellen kezdődött. Jack Ma, az Alibaba és Pony Ma, a Tencent alapítójának a zsebéből több milliárd dollárt húztak ki árfolyamesések révén a szabályozó hatóságok. Vannak aztán, akik gyorsan vették a lapot. Ilyen például Vang Hszing, a Meituan nevű élelmiszer-házhozszállítási cég alapítója, aki 2,3 milliárd dollárnyi tőkéből állított fel egy jótékonysági alapot. Az egyik legnagyobb internetes platform, a Tencent 7,7 milliárdot különített el a „közjó” érdekében. Ezt az alacsony jövedelműek fizetésének a kiegészítésére, az egészségügyi ellátásra, a falvak infrastruktúrájának a fejlesztésére és a közoktatásra fordítják.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.