Németországban a kiskereskedelmi forgalom a várt növekedéssel szemben reálértéken 0,3 százalékkal csökkent júliusban az egy évvel korábbihoz képest. Elemzők 3,7 százalékos emelkedésre számítottak a júniusban mért 6,5 százalékos ugrás után – közölte a Destatis.
A jelentősen csökkenés első jele lehet annak, hogy a háztartások fogyasztása által hajtott gazdasági növekedés veszíthet lendületéből a harmadik negyedévben,
és mind nehezebben kompenzálja majd, az ipari termelés havi alapon mért hónapok óta tartó zsugorodását. A kiskereskedelem forgalma 5,1 százalékkal csökkent júliusban az előző hónaphoz képest, szemben a piaci előrejelzésekben szereplő 0,9 százalékkal. A jelentős visszaesés a júniusi kiemelkedő 4,5 és a májusi 4,6 százalékos forgalomnövekedést követte. Akkor az okozta a felívelést, hogy a járvány fokozatosan egész Németországban visszahúzódott, ennek következtében pedig enyhíthették a korlátozásokat. Az élelmiszerek, üdítőitalok és dohányáruk forgalma havi összevetésben reálértéken 2,4 százalékkal csökkent, az élelmiszereket nem számítva pedig 7,1 százalékos volt a visszaesés. Különösen nagy volt a zuhanás a textilipari termékek, ruházati cikkek, cipők és bőráruk területén, melyekből 10,5 százalékkal vásároltak kevesebbet, mint júniusban. Hozzá kell tenni azonban, hogy akkor megtakarításaikból jócskán költöttek ezekre a németek, így akkor 70,5 százalékkal nőtt a forgalmuk.
Alexander Krüger, a Bankhaus Lampe német magánbank elemzője úgy véli, hogy
a kiskereskedelmi forgalom valószínűleg helyrerázódik a következő hónapokban, mivel a munkaerőpiac erős, egyre több vállalat állítja vissza a megszokott működést és szünteti meg a világjárvány idején bevezetett rövidített munkaidő lehetőségét.
Ezt támasztja alá, hogy a szezonálisan kiigazított munkanélküliségi ráta Németországban júliusban 3,6 százalékra csökkent, az előző havi 3,7 százalékról, ami 2020 márciusa óta a legalacsonyabb, miután a munkanélküliek száma 1,2 százalékkal 1,56 millióra csökkent. Egy éve ilyenkor 4 százalékon állt a munkanélküliségi ráta, mely azt követően 4,1 százalékon tetőzött.
A német gazdaság a szolgáltatások és a kiskereskedelmi forgalom élénkülésének hatására a második negyedévben visszatért a növekedés útjára, de más euróövezeti országokhoz képest kevésbé volt erőteljes a felpattanás. Ennek az az oka, hogy a félvezetők hiánya a német feldolgozóipar kulcsfontosságú ágazatait érinti, így erőteljesebben is fékezi a termelést. Az autógyártás teljesítménye például 11,2 százalékkal esett vissza a második negyedévben az elsőhöz képest, pedig a karantén idején felhalmozódott megtakarításaikat sokan autóvásárlásra költenék. Mihelyt az ellátási lánc problémái kezdenek megszűnni, az ipari termelés gyors fellendülésbe kezdhet, azonban a jelek azt mutatják, hogy a német ipart érintő szűk keresztmetszet szorítása még jó ideig elhúzódik.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.