A Nagy-Britanniát megbénító sofőrhiány korántsem érkezett váratlanul, annak elkövetkezését már a brit parlament alsóházának közlekedési bizottságának 2016-os, a Brexit-szavazást csupán pár hónappal követő jelentése is megjósolta. A sofőrök hiánya miatt az országban rendkívül súlyos üzemanyaghiány is kialakult, melynek kezelése érdekében a kormány már a hadsereget is bevetné, miközben sok benzinkúton már tettlegességig is fajult a helyzet.
A sofőrök hiányát a jelentés szerint
nem a megfelelő képzettségű emberek hiánya okozza, hanem az iparágon belül dolgozni szándékozók alacsony száma.
Mindezt a szektor munkaközvetítő ügynökségek és külföldi munkaerő alkalmazásával igyekezett áthidalni, ami azonban tovább rontotta a munkakörülményeket és korlátozta az iparági szereplők erőfeszítéseit abban, hogy a munkások körülményeit javítsák és azok utánpótlásának biztosítása érdekében erőfeszítéseket tegyenek.
A kamionsofőrök rendkívül kiszámíthatatlan foglalkoztatása, az otthontól távol töltött idő, az út menti létesítmények csökkenő minősége és a munkáltatók által használt elektronikus megfigyelési eszközök használata
nem csupán a szektorba újonnan belépők számát korlátozta, hanem jelentősen növelte a pályaelhagyók számát.
A kormányzati intézkedések és az iparág lépései is azonban szinte teljes mértékben a toborzásra korlátozódtak, a munkaerő megtartása érdekében nem történtek lépések. A pályaválasztás során hátrányosan érintette a szektort a szakma egyre csökkenő presztízse is. A sofőrök átlagéletkora is folyamatosan emelkedett a jelentés elkészítése előtti 15 év során, annak készítésekor 48 év volt, a 25 év alattiak a szektorban dolgozók mindössze 1 százalékát tették ki.
A sofőrhiány kialakulása tehát az éveken keresztül történt, és annak oka a dolgozói elégedettség teljes mértékű figyelmen kívül hagyása, mely egyre gyakoribbá tette a pálya elhagyását, miközben a szakma egyre kevésbé vált vonzóvá a fiatalok körében.
Ezt a helyzetet a szektor az ügynökségi munkaerővel foltozta be, és az ügynökségek sok esetben támaszkodtak a külföldi sofőrökre,
akik a Brexitet követően elérhetetlenné váltak. A kormány és az iparág a munkaerő megtartása érdekében szinte semmilyen lépéseket nem tett és a toborzás területén sem ért el elegendő eredményeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.