Komoly adósságba verték magukat a britek a BNPL-szolgáltatás keretében. Egy friss tanulmány szerint a lakosság idén már több mint négymilliárd font adósságot halmozott fel – írja a The Guardian.
Becslések szerint mintegy 7,7 millió brit görget maga előtt jelentős tartozást a BNPL-szolgáltatást nyújtó cégeknél, ami fejenként 538 font (1 font=434,3 forint) adósságot jelent – áll az ügyfelek számláit összegző Credit Karma nevű pénzügyi szolgáltató felmérésében.
A jelentés néhány nappal azt követően látott napvilágot, hogy a brit kormány bejelentette, folyamatban van a többmilliárd fontos BNPL-ágazat szigorúbb szabályozása. A politikusok és pénzügyi szabályozó szervezetek aggódva figyelik, hogy milyen sokan nyújtóznak túl a takarójukon, azaz sokkal több olyan ember vásárol többet, mint amennyit megengedhetne magának, jelentős adósságokat felhalmozva ezáltal. A regulázás azonban várhatóan csak a jövő évtől, vagy 2023-től jöhet.
Fogyasztóvédelmi szervezetek arra jutottak, hogy a vásárlókat folyamatosan BNPL-ajánlatokkal bombázzák, és „nagyon aggasztó látni, hogy ilyen hatalmas adósságállomány kapcsolódik ezekhez a konstrukciókhoz”.
A szabályozatlan, kamatmentes hitelek e formája robbanásszerű növekedésen ment keresztül az utóbbi időben, főként a 30 év alatti alacsony jövedelműek körében, akik – érthető módon – szívesen vették a későbbi fizetés lehetőségét.
Egyre több erre a szegmensre építő vállalat van jelen a brit piacon, mind például a Klarna, a Clearpay, vagy éppen a Laybuy. Ezek a vállalatok lehetővé teszik ügyfeleik számára, hogy fokozatosan, kamatmentesen fizessék vissza a vásárlásoknál felhalmozott tartozást. A kamatmentesség csak abban az esetben érvényes, ha az ügyfél a meghatározott időn belül rendezi a teljes összeget.
Az olyan online kiskereskedelmi térben jelen lévő vállalatok, mint az Asos, a H&M, a Boohoo, vagy éppen a JD Sports elérhetővé teszik a BNPL-szolgáltatás igénybevételét vásárlóik számára. A vásárlás hat heti vagy három havi részletben történő visszafizetésének lehetősége szinte mindenütt elérhető.
Nagy-Britanniában a BNPL felhasználása csaknem a négyszeresére duzzadt 2020-ban, és elérte a 2,7 milliárd fontot. A pénzügyi szektor magatartási normáinak betartatására hivatott Financial Conduct Authority (FCA) felmérése szerint a koronavírus-járvány kezdete és a tavalyi év vége között mintegy ötmillió brit vásárolt terméket BNPL-szolgáltatáson keresztül.
A Credit Karma becslései szerint jelenleg 11,6 millió aktív BNPL-felhasználó van az Egyesült Királyságban. A pénzügyi szolgáltató óvatosságra int a szolgáltatással kapcsolatban, mivel azok
egy átláthatatlan adósságspirálba taszíthatják a felhasználókat.
Az FCA szerint míg tavaly főként a divat-, és szépségápolási termékek álltak a BNPL-ügyletek középpontjában, a kölcsönzött összegek pedig inkább az alacsonyabb tartományban mozogtak, addig az idei év eleje óta már 65-75 font körül mozog az átlagos költés vásárlásonként, és már nagy műszaki cikkek, vagy épp bútorok vételekor is igénybe veszik a szolgáltatást.
A Credit Karma adatai szerint idén októberig mintegy 5,79 milliárd fontot költöttek el a britek BNPL-vásárlásokon keresztül, amiből 4,1 milliárd fontnyi tartozás áll még fenn.
Aki elmaradt a fizetéssel, az nem csak adósságot halmozott fel, de rossz adósként csökkent a hitelpontszáma, emiatt azt tapasztalta, hogy egyéb hitelfelvételnél visszautasították a kérelmét.
A jelentés hozzáteszi: a BNPL-probléma a karácsony közeledtével súlyosbodni fogni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.