Több százan tüntetnek az észak-olaszországi Genova és Trieszt kikötőiben péntek reggel óta, emiatt mostanra késések és torlódások kezdenek kialakulni. A kikötőkben egész pénteken megmozdulások várhatók, melyeket az ország más területein további demonstrációk követhetnek a hétvégén. Félő ezért, hogy a múlt hétvégéhez hasonlóan a Rómában, Milánóban és Torinóban is békésnek induló tüntetések ismét erőszakba torkollnak, miként a múlt héten Rómában, ahol a demonstrációhoz csatlakozó szélsőjobboldali militánsok megtámadták a középületeket és összecsaptak a rendőrséggel. A szakszervezetek most szombatra antifasiszta tüntetést is terveznek.
A sztrájkok és blokádok arra válaszul robbantak ki, hogy péntektől minden Olaszországban dolgozó munkavállaló kizárólag védettségi igazolással állhat munkába,
azaz be kell mutatnia egy úgynevezett zöld igazolványt, amely rögzíti, hogy a dolgozó legalább egy – az unióban elfogadott – oltásban részesült, átesett a betegségen, vagy negatív teszteredménnyel rendelkezik. A védettség nélkülinek minősülőket a munkaadónak fizetés nélküli szabadságra kell küldenie. A 12 évesnél idősebb olaszok több mint 86 százaléka kapott legalább egy oltást, így ők automatikusan jogosultak az igazolásra. Becslések szerint azonban akár hárommillió munkavállaló is lehet oltatlan – vagy annak minősülő, ha nem az unióban elfogadott vakcinát kapta –, így a legtöbbjük csak akkor dolgozhat, ha a típustól függően 48 vagy 72 óránként fizeti a saját tesztjét. A trieszti dokkmunkások ugyanakkor határozatlan idejű sztrájkkal fenyegetőznek, annak ellenére, hogy ingyenes Covid-teszteket ajánlottak fel nekik. Az olasz kormány viszont nem valószínű, hogy engedni fog a mindenki számára ingyenes Covid-teszteket követelő felhívásoknak, de az ANSA olasz hírügynökség arról számolt be, hogy nagyobb adókedvezményeket fontolgatnak az ezeket kifizető cégek számára.
Ivano Russo, a Confetra áruszállítók szakszervezetének igazgatója az AFP hírügynökségnek elmondta, hogy
az érdekképviseletének tagjai által foglalkoztatott összesen 900 ezer sofőr, futár és raktári alkalmazott 25–30 százalékának nincs védettségi igazolványa.
A családoknál dolgozók között szintén közel egymillió külföldi munkavállaló van hasonló helyzetben. A zöld igazolvány nélkül dolgozót és az őt foglalkoztatót is alkalmanként 400-tól 1500 euróig terjedő bírsággal sújthatják ellenőrzés esetén.
Az érdekképviseletek jelezték, hogy a keleti vakcinák elfogadása nélkül az azokkal beoltott – főként kelet-európai – munkavállalók csak költséges tesztelés árán tudnak védettségi igazolást felmutatni. A kormány részéről ezért felmerült, hogy engedélyezi a Szputnyik V, valamint a kínai vakcinákat is a kelet-európai dolgozók esetében, hangsúlyozva, hogy a keleti vakcinák esetleges elfogadása nem jelenti azok általános engedélyezését is.
Mario Draghi kormányának adatai szerint szerdán több mint 560 ezer zöld igazolványt töltöttek le, ami arra utal, hogy az új szabályok megjelenése fellendítette az oltások számát. Az olasz kormány a zöld igazolványt a további zárlatok elkerülésének zálogaként emlegeti, és olyan eszközként tekint rá, amellyel teljesíthető az ez évre tervezett 6 százalék körüli gazdasági növekedés.
Olaszországban a kikötők forgalma a GDP 3 százalékát képviseli, 2019-ben az áruforgalom megközelítette a 480 millió tonnát, melynek 18 százaléka Kínából érkezett Európa többi térsége felé. A trieszti kikötőben dolgozó 950 emberből 380-an nem rendelkeznek zöld igazolvánnyal, mivel vagy egyetlen oltásban sem részesültek, vagy nem tesztelték magukat előre, vagy keleti vakcinákkal lettek beoltva.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.