A megnövekedett kereslet, a koronavírus-gócok miatti gyárbezárások, a kikötőkben rakodásra váró rekord számú konténerszállító hajó és a kamionsofőr-hiány miatt az ellátási láncok központi szerepet kapnak a most kezdődött vállalati gyorsjelentési szezonban.
Az ellátási lánc kész katasztrófa, és őszintén szólva még arra is van esély, hogy a rendszer összeomlik az ünnepek alatt
– figyelmeztetett Scott Mushkin, az R5 Capital amerikai pénzügyi tanácsadó cég elemzője. Az összeomlás talán elkerülhető, arra viszont már senki sem számít, hogy a válság hamarosan megoldódik, éppen ellenkezőleg: az amerikai Duke Egyetem és a richmondi és atlantai Federal Reserve közös felmérése szerint a vállalatvezetők úgy vélik, hogy a kihívások még a jövő év jelentős részében is megmaradnak, akár a második félévre is áthúzódhatnak. A CNN beszámolója szerint csupán a megkérdezett pénzügyi igazgatók tíz százalék hiszi, hogy a nehézségek még az év végéig megoldódnak. Az elektronikai és autóipart sújtó globális csiphiány pedig még ennél is tovább, akár két-három évig eltarthat, nyilatkozta a CNBC-nek Csia Sai-csien, az egyik legnagyobb kínai televízió és háztartási elektronikai eszközöket gyártó cégének elnöke.
Az ellátási láncok zavarai a világ minden részét érintik, és mindenhol másképpen igyekeznek megbirkózni vele. Az Egyesült Államokban követni próbálják Kína példáját, és folyamatosan, a hét minden napján 24 órában üzemeltetni az ország konténerforgalmának 40 százalékát bonyolító Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőket; erről Joe Biden elnök szerdán megállapodott az üzemeltetőkkel, a szakszervezetekkel, logisztikai cégekkel és kiskereskedelmi láncokkal. Kétséges azonban, hogy ez a lépés mennyire lesz hatékony a lemaradások behozásában.
Ártani nem árt, amit az elnök csinál, de megoldani nem fogja a problémát
– mondta a Reutersnek ezzel kapcsolatban Steven Ricchiuto, a Mizuho Securities amerikai gazdasággal foglalkozó vezető elemzője. Jim Hoffa, a fuvarozók egyik meghatározó szakszervezetének (International Brotherhood of Teamsters – IBT) elnöke szerint pedig az egyik legnagyobb probléma, hogy a sofőrök nem keresnek eleget a megélhetéshez, ráadásul a várakozással töltött órákért nem is fizetik őket, ezért nem vonzó ez a szakma. A Moody's Analytics becslése szerint egyébként a kikötő folyamatos üzemelése tíz százalékkal növeli meg a konténerforgalmat, így nem hoz gyökeres változást, de a helyes irányba tett lépés.
A globális ellátási lánc szakértők szerint már a koronavírus-járvány előtt is recsegett-ropogott, az egészségügyi válsághelyzet csak feltárta a nehézségeket. Az Egyesült Államokban emellett az infrastruktúra is elavult, a Világbank és az IHS Markit rangsora szerint például a két nagy nyugati parti kikötő hatékonyságban messze elmarad a kínaiak mögött. Kínában a kikötők általában folyamatosan működnek, a munka jelentős részét automatizálták, és ritka a munkalassítás – idézte a Reuters Jon Monroe iparági szakértőt. A megnövelt munkaidő hetente csupán 3500-zal több konténer mozgatását jelenti, ami elenyésző a 120 ezres heti forgalomhoz képest. A Los Angeles-i és Long Beach-i kikötőben pénteken 62 teherhajó várt félmillió konténer kirakodására, és újabb 25 konténerszállító érkezésére számítottak a hétvégén. Ezek a hajók mind alkatrészeket és alapanyagokat szállítanak az amerikai feldolgozóipar számára, valamint szezonális termékeket a november végén induló ünnepi szezonra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.