A Nemzeti Fejlesztési és Reformbizottság kedden bejelentette, hogy október 15-étől tovább liberalizálja a széntüzelésű erőművek termelte energia árképzését. A cél arra kényszeríteni az ipari és kereskedelmi energiafogyasztókat, hogy „a lehető leghamarabb” közvetlenül vagy a hálózaton keresztül ügynökök közvetítésével a piacról vásároljanak.
A kormányzat arra számít, hogy a nagy felhasználók kivezetése az áramtőzsdére és a piaci ármeghatározás ösztönözni fogja majd a termelőket, hogy növeljék a kibocsátásukat, és így felszámolható lesz az energiaválság, amely idén télen és jövőre is megbéníthatja a világ második legnagyobb gazdaságát. Az egyre súlyosbodó energiahiány miatt ugyanis több iparágban, például a cement-, acél- és alumínium-gyártásban is kénytelenek voltak visszafogni a termelést.
A reform a Reuters szerint az évtizedek óta tartó liberalizációs törekvések egyik legmerészebbike, és lehetővé teszi a széntüzelésű erőművek számára, hogy a villamos energia piaci alapú árán keresztül az előállítási költségek nagyobb részét a végfelhasználókra hárítsák.
Jelenleg az ipari és kereskedelmi vállalatok mintegy 44 százaléka kereskedik az energiapiacokon, és bizonyos városokban, például Pekingben vagy Kuangcsouban a tőzsdéken keresztül vesznek áramot, a többiek azonban közvetlenül az állami tulajdonú hálózati társaságoktól vásárolják azt, rögzített áron.
A kormány már pénteken bejelentette, hogy a magas energiafogyasztás megelőzése érdekében engedélyezi a széntüzelésű villamosenergia árának az alapszinthez képest legfeljebb 20 százalékos ingadozását, ami emelést jelent. Peng Sao-cong, a reformbizottság tisztviselője keddi sajtótájékoztatóján elismerte, hogy a reform következtében nőhet a termelői árindex, de segít biztosítani az energiaellátást és stabilizálni az iparvállalatok termelését.
Újabb problémát jelent azonban az ország számára az elmúlt napok súlyos esőzése és az ezt követő áradás a legnagyobb szénkitermelő tartományban, az északi Sanhsziban. Itt hozzák a felszínre a kínai szén negyedét, és ideiglenesen hatvan bányát be kellett zárni, egy részükben kedden kezdték el fokozatosan ismét a termelést. Az áradás közel kétmillió embert érintett, legalább 15-en életüket vesztették, a közvetlen gazdasági kár pedig a becslések szerint meghaladja az ötmilliárd jüant (egy jüan 48,27 forint).
A tartós félvezetőhiány és az energiaválság okozta termelési zavarok miatt egymást követő ötödik hónapban csökkennek az autóeladások Kínában, szeptemberben éves bázison 19,6 százalékkal.
Bár a szeptemberi-októberi ünnepi szezon általában a szektor legforgalmasabb időszaka, a múlt hónapban csupán 2,07 millió járművet adtak el a világ legnagyobb autópiacán az ágazati szövetség adatai szerint. Jelentős növekedést szokás szerint az alternatív meghajtású (NEV) autók eladásában értek el, a forgalom 357 ezer darabbal megduplázódott.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.