Európában tavaly 3,54 millió tonna csokoládéterméket állítottak elő. Az öt legnagyobb gyártó: Németország, Olaszország, Franciaország, Hollandia, Lengyelország. A németek biztosítják az öreg kontinens termelésének a harmadát, az olaszok a 15,6 százalékát – a többiek nem érik el a 10 százalékot. Lengyelország a maga 6,7-ével egy orrhosszal előzi meg a belgiumi gyártókat.
Ami a külföldi értékesítést illeti, V4-es partnerünk belépett a globális hatalmak közé. Tavaly csaknem 2,1 milliárd dollár értékben exportált csokoládétermékeket, ez a piac 7,3 százalékát jelenti. A német kivitel 17 százalékos részesedéssel, 4,9 milliárd dollárral világelső, megelőzve a globális piacon a 3,1 milliárd dollár értékben forgalmazott belga csokit (11 százalék), az olaszok pedig éppen 2,1 milliárddal kerültek a lengyelek elé - olvasható a Figyelő cikkében.
Piacok
Az elmúlt esztendőben a lengyel export fejlődött a leggyorsabban, éves szinten 13,3 százalékkal bővült.
A leghíresebb ottani gyártó, a patinás Wedel vállalat mintegy 60 országban értékesíti produktumait. Legfontosabb piaca Észak-Amerika és az európai országok, de Óceániában, valamint Ázsia közeli és távoli államaiban, továbbá Afrikában is jelen van.
Pár éve Oroszország felé is beindult a kivitel (az EU-s édességekre nem vonatkozik az embargó). „A Wedel külföldi terjeszkedésének nagy hagyománya van, az első lépéseket az 1930-as években tettük meg. Jelenleg a fejlődés szempontjából kulcsfontosságú piac számunkra Oroszország és a Független Államok Közösségének a teljes területe, ahol a termékeink régebbről jól ismertek, és az ottani fogyasztói preferenciák hasonlóak a lengyeléhez” – mondta Aleksandra Kusz vel Sobczuk, a Wedel kommunikációs vezetője.
A statisztikai adatokból kiderül, hogy Lengyelországban az egy főre eső éves csokoládéfogyasztás 5,2 kiló. Ez harmadával több, mint a tizenkét évvel ezelőtti mennyiség, de még mindig kevesebb, mint amennyit a németek vagy az osztrákok esznek meg egy esztendő alatt (8,3 kg). Ezzel szemben Oroszországban és az Egyesült Államokban átlagosan csak 4,4 kilogramm a volumen.
Márkatörténet
A Wedel csokoládé az egyik leghíresebb lengyel élelmiszermárka, mindenki nemzeti terméknek tekinti.
A vállalat 1851 óta működik, így az idén ünnepli a 170. évfordulóját. A második világháború előtt a cég a külpiacokon is dinamikusan növekedett. Az alapító unokájának, Jan Wedelnek az idejében volt motoros flottájuk, repülőgépük, amelyről jó marketingfogásként időnként csokit vagy vásárlási kuponokat szórtak a tengerparti strandolók közé, az utcákon pedig csokoládéautomatákat állítottak fel. A második világháború után, 1949-ben a társaságot államosították, de a termékeken meghagyták a vállalat korábbi márkajelzőjét, az E. Wedel aláírást (Emil Wedel az alapító fia volt).
A rendszerváltás után a céget privatizálták, az amerikai PepsiCo vette át a márkát. Hamar kiderült azonban, hogy a stratégiai befektetőt kevésbé érdekelte a csokoládé, inkább a sós nassolnivalók fejlesztésébe kezdett, s az üzemek felosztása és eladása mellett döntött.
Az eredeti E. Wedel márka jogait a brit Cadbury cég kapta, s a társaság Cadbury Wedel néven kezdte meg működését (és a britek meg is egyeztek a lengyel család örököseivel a névhasználatról). Mindkét társaság történelmi hagyományait az alapítók aláírásaival hangsúlyozták a termékeken. A brit vállalatot 2010 elején megvásárolta az amerikai Kraft Foods, de az Európai Bizottság nem engedte meg, hogy az amerikaiak monopolizálják a lengyel (és a romániai) csokoládépiacot, s elrendelte a Wedel eladását a logóval, a kávéházakkal és a varsói gyárral együtt. (A Kraft – immár Mondelēz néven – bent maradt a Milkával a lengyel piacon.) Így 2010 júniusában a dél-koreai Lotte-csoport vásárolta meg a Wedelt, amelynek ma mintegy 1200 alkalmazottja van,
s percenként négyezer pillecukor és 500 tábla csokoládé fut le a gyártósoráról,
de óriási a termékskálája, és kézműves különlegességei is vannak.
A cikk a Figyelő hetilap legújabb számában került publikálásra.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.