Körülbelül egy év múlva, 2022 őszén átadhatják a forgalomnak a brassói nemzetközi repülőteret: ehhez képest – szélsőséges esetben – legfeljebb két-három havi csúszás lehetséges – nyilatkozta a Figyelőnek Jakab István Barna volt projektmenedzser-helyettes, a Kovászna megyei (Háromszék) önkormányzat jelenlegi alelnöke.
A reptér készültségi foka 80 százalékra becsülhető, de az infrastruktúra önmagában például legalább 90 százalékos állapotban van.
A többi tényező mindenekelőtt az engedélyeztetési folyamaton múlik, az meg leginkább a légi irányítás ügyének mihamarabbi tisztázásán. „Ami a legfontosabb: pénzügyi akadályai nincsenek a repülőtér befejezésének és átadásának, még ha a végső költségvetés meg is haladja az eredetileg tervezett 100 millió eurót. S immár a hangulati megágyazás is kedvező, amelynek a hiánya sokáig akadályozta a folyamatot” – emelte ki a szakember.
Jakab István Barna szerint az új légikikötő megépítését az indokolja, hogy míg a statisztikák szerint az uniós állampolgárok utazási átlaga évi kettő, addig Romániában évente egy ilyen alkalom esik egy emberre.
Egyértelmű, hogy van hova fejlődnie az ország légi közlekedésének.
A bukaresti reptér kapacitása viszont a maximumán van, és területileg olyannyira beszorított, hogy nagyságrendekkel való fejlesztésre nincs lehetőség. Brassó a következő évek várható növekedéséből tud profitálni, s ebben inkább Nagyszebennel és Marosvásárhellyel konkurál, mintsem Bukaresttel.
Megítélésem szerint tízéves távlatban ebből a versengésből Brassó jöhet ki a legjobban
– mondta az alelnök.
Az új légikikötő a tízmillió fős éves forgalmat lebonyolító bukaresti Henri Coandă repülőtér pozícióját nem fogja veszélyeztetni, a hárommillió utast számláló kolozsváriét sem, s a iași-i objektum forgalma is másfél millió fő körül van. „Utánuk viszont Brassó következik, amelynek a kapacitása évi egymillió utas lesz. Ezt a szintet tíz esztendőn belül szeretnénk elérni. A legnagyobb fogadható gép a Boeing–767-es lesz. A kifutópálya hossza nagyobb repülők érkeztetését is lehetővé tenné, a parkolóhelyek léptéke viszont nem. A gépek többsége várhatóan Boeing–737-es, valamint Airbus A320-as méretű lesz” – mondta el Jakab István Barna.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.
Mintegy 30-35 milliárd forintból újulhat meg a békéscsabai repülőtér. A futópálya Airbus A320-as vagy annál nagyobb méretű polgári és teherszállító repülőgépek fogadására is alkalmas lesz.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.