Mint az az IWSR Drinks Market Analysis adataiból kiderül, 2020-ban az alkoholos italok forgalma 2 százalékkal nőtt, ami az elmúlt húsz év legnagyobb bővülése – olvasható a CNBC iparági összefoglalójában.
Azonban a növekedésből a sörök kimaradtak, ami egy több éve tartó trendnek felel meg. A sörök piacát a viszonylag új hard seltzer termékek megjelenése ássa alá, így nem meglepő, hogy több sörgyár is igyekszik megjelenni azok piacán is. Ezek között van például a Beam Suntory és a Boston Beer együttműködése, ugyanakkor a mindeddig alkoholmentes üdítők piacán tevékenykedő cégek is elkötelezettek annak terén, hogy az alkoholpiacra lépjenek. A kannabisz legalizációjának előretörése miatt a CBD – és későbbiekben a THC – tartalmú italok is új kategóriát hozhatnak létre.
A hard seltzer kategória előretörése a Coca Colát például arra ösztönözte, hogy a Molson Coors Beverage segítségével piacra dobja Topo Chico Hard Seltzer nevű alkoholos termékét, miután a szegmens 2020-ban 130 százalékkal bővült az IWSR adatai szerint.
Ez a Coca Cola első alkoholos terméke a nyolcvanas évek óta.
Az üdítőgyártó partnere, a Molson Coors szerint a Topo Chico a top három márka egyike lehet kategóriájában, miután a 4,3 milliárd dolláros piac 2 százalékát megszerezte 2021-ben, annak ellenére, hogy csak az államok harmadában kapható jelenleg. Az Egyesült Államok egészét januári indulásával igyekszik majd meghódítani a termék.
A Molson Coorsnak nagy szüksége is van a növekedésre, miután az elmúlt öt év alatt eladásai visszaestek és részvényei is értékük felét elvesztették. Ezzel szemben a Coca Cola növekedésének semmi nem állt útjába, így a cég 40 százalékot adott értékéhez.
A vezető kólagyártótól azonban a nagy vetélytárs PepsiCo sem kíván lemaradni,
mely a Boston Beerrel együttműködve hozta létre saját alkoholos termékét, az augusztusban bejelentett Hard Mtn Dew-t, mely a magas koffeintartalmat cseréli 5 százalék alkoholra.
Az ital azonban már azelőtt kritikákat váltott ki, hogy megjelent volna az üzletekben, lévén egy alkoholmentes termékekről ismert márkán alapul. A gyártást a Pepsi licence alapján a Boston Beer végzi majd, míg a forgalmazásért egy újonnan létrehozott cég, a Blue Cloud felel majd.
A szesztilalmat követő amerikai szabályozás szétválasztotta az alkoholos italok gyártóit, forgalmazóit és eladóit, bár ez tagállamonként változhat. Szemben azonban a Coca Colával a Pepsi termékeinek nagy részét maga palackozza, ami problémás lehet ebből a szempontból. Ezért is fogja a Hard Mtn Dew-t a Boston Beer gyártani. Igaz az Egyesült Államok legnagyobb szeszipari cége, az AB InBev is saját maga forgalmazza termékei egy részét, ám ez csak eladásainak 6 és 8 százalék közötti részét teszi ki, míg a Pepsinél ez az eladások háromnegyedét jelenti.
További problémákat okozhat a kiskereskedelemben használatos polcpénzek kérdése, amikor a cégek a nagyobb és jobb területen kihelyezett termékekért fizetnek. Ez a szeszesitalok területén tilos, ám üdítőgyártóként a Pepsi nyilvánvalóan él a lehetőséggel. Kérdés, hogy a hatóságok ezt hogyan látják a jövőben, hiszen a szabálysértésnek lényegi következményei is lehetnek.
Az üdítőgyárak nyomulását azonban a sörgyártók sem nézik tétlenül, így januárban startol az AB InBev legújabb terméke, a Bud Light Seltzer Hard Soda, ami elkerülendő a szénsavas üdítőkkel kapcsolatos gyakori kritikákat, a tervek szerint nem tartalmaz majd cukrot. Ugyanakkor a sör márkákat használó seltzerek a kezdeti növekedés után forgalmuk visszaesését tapasztalták, így egyes szakértők szerint ezek nem lesznek jelen a piacon túl sokáig.
A sörgyártók azonban a seltzerek mellett a tömények piacára is igyekeznek betörni,
így a Molson Coors szeptemberben dobta piacra saját whiskeyjét, a Five Trailt, miután a tömények fogyasztása jelentősen nőtt főként a mezcal és a whiskey népszerűségének köszönhetően. Noha ezek gyártói számára a sörgyárak által támasztott verseny rossz hír, nem lehet figyelmen kívül hagyni, hogy az előre kevert, alacsony alkoholtartalmú koktélok piacra dobásával pont ők támasztottak versenyt a sörökkel szemben korábban.
Elemzők szerint a mostani tanulási folyamat során kialakított együttműködések sem biztos, hogy tartósak lesznek, és könnyen lehet, hogy a békeidők leteltét agresszívabb nyomulás és felvásárlások követik.
A Coca Cola és a Pepsi számára mindez ráadásul remek tapasztalatokkal szolgálhat a várhatóan még az alkoholnál is gyorsabb növekedésre képes legújabb piac, a CBD tartalmú italok piacának meghódítása céljából.
A kenderből kivont, sokak szerint gyógyhatású CBD a jelenlegi szabályozás szerint nem alkalmazható italok és ételek készítéséhez, így a nagy cégek egyelőre nem is dobtak piacra ilyen termékeket, ám a feltörekvő cégek nem voltak ennyire türelmesek. A nemzetközi szabályozások különbözősége miatt Németországban már a Pepsi kannabiszos termékei is kaphatóak, igaz ezek – hasonlóan a CBD termékekhez – nem tartalmazzák a kender fő vonzerejét jelentő, pszichoaktív hatóanyagot a THC-t.
A CNBC anyagában megszólaló elemzők szerint a CBD tartalmú italok megjelenése alapvetően változtatja meg a piacot, ugyanakkor ezen sorok írója szerint a szeszes italok piacára a kender legalizációját követően a THC tartalmú italok jelenthetnek valódi veszélyt, lévén a CBD-nek semmilyen pszichoaktív hatása nincsen.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.