Az Európai Unió új kereskedelmi – és gyakorlatilag külpolitikai – eszközt készített elő, amely lehetővé teszi, hogy egységesen léphessen fel más országokkal vagy vállalatokkal szemben, ha egyes tagállamait kereskedelmi szankciókkal fenyegetik – adta hírül a Politico. Ez valós hatalmat adna Brüsszel számára, hogy fenyegetésre fenyegetéssel válaszolhasson, így pedig közelebb kerülhet ahhoz a céljához, hogy geopolitikai szereplővé váljon.
Míg például Peking, Moszkva és Washington saját egységes piacaikra támaszkodva képesek szankciók belengetésével nyomást gyakorolni egyes – akár uniós – országokra, addig az Európai Unió az egységes fellépés lehetősége nélkül sokszor fegyvertelen maradt az ilyen lépésekkel szemben,
míg a gazdasági támadásnak kitett uniós országok sem sokat tehettek a védekezés érdekében, mivel az EU egységes piaci és vámuniós szabályai kötik őket.
Ezt láthattuk például akkor, amikor
Brüsszel meg akarta adóztatni a légitársaságok károsanyag-kibocsátását, erre azonban az USA és Kína azzal fenyegetőzött, hogy korlátozza az uniós légitársaságok piacra jutását és az Airbus repülőgépek értékesítését saját országaikban.
Később Brüsszelnek le kellett állítania a Huawei, majd a kínai napelemek elleni vizsgálatokat, miután Peking a francia bor megadóztatásával és a német autóeladások korlátozásával fenyegetőzött. Peking sikeresen alkalmazta a gazdasági nyomást annak érdekében is, hogy Spanyolországot büntetési ítéletek megváltoztatására kényszerítse, miután a madridi bírák elfogatóparancsot adtak ki kínai politikusok ellen az emberi jogok megsértése miatt. Még szembetűnőbb Litvánia esete, amely engedélyezte, hogy Tajvan saját nevét használva képviseleti irodát nyisson Vilniusban, amit Kína a területe elleni fenyegetésként értékelt, ezért gazdasági szankciók részeként törölte Litvániát a vámkezelési rendszeréből, lényegében leállítva minden kereskedelmet vele.
A kidolgozás alatt álló törvény célja, hogy
olyan kereskedelmi tűzerőt biztosítson az unió számára, amely összhangban áll gazdasági súlyával, ezzel pedig javíthatja tárgyalási pozícióját, és könnyebben rávegyen más országokat, hogy tartózkodjanak a kényszerítő intézkedésektől, és lehetővé teszi az unió számára, hogy végső esetben ellensúlyozza az ilyen intézkedéseket.
Fontos, hogy az új szankciókat az EU végrehajtó szerve – az Európai Bizottság – anélkül indíthatná el, hogy a Tanácsban szavazásra lenne szükség, de csak abban az esetben, ha egy ország beavatkozik az unió vagy egy tagállam szuverén döntéseibe, és azt gazdasági zsarolással jogi döntései módosítására akarja kényszeríteni.
A törvényjavaslat hivatalosan nem külpolitikai, hanem kereskedelmi eszközt adna a bizottság kezébe, ezért elfogadásához csupán egyszerű többségre van szükség, és mivel Franciaország és Németország is támogatják az ötletet, igen nagy az esély arra, hogy átmegy a javaslat, ezzel pedig az EU évtizedek óta a legnagyobb külpolitikai hatalomgyarapodást érheti el. Gyakorlatilag lehetővé tenné Brüsszel számára, hogy megkerülje az egyhangúsági szabályt, amely a vétójog miatt az EU külpolitikai döntéseinek többségét gúzsba köti. A Bizottság Kereskedelmi Főigazgatósága, amely az új eszközt használja majd, ezzel jóformán az EU külügyminisztériumává válhat.
Úgy tűnik Donald Trump korábbi amerikai elnök és Hszi Csin-ping kínai elnök Európa gyengítésére tett kísérletei, és a külpolitikai ügyekben sorozatosan vétózó uniós országok – köztük Magyarország – erősíthetik meg igazán Brüsszelt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.