A bankszektor digitalizációját ugyan felgyorsította, de gyökeres változást nem okozott a pandémia, derül ki a Roland Berger lakossági banki felméréséből, amelyben 11 ország 60 európai lakossági bankja vett részt. A kutatás megmutatta, hogy
a legtöbb pénzintézet a meglévő termékeket és folyamatokat digitalizálja, ahelyett, hogy újszerű megoldásokat dolgozna ki,
a digitális kezdeményezések hiánya pedig jelentősen akadályozza az üzleti modellek valódi átalakulását. Ha a bankok tudatosabban vizsgálnák a stratégiájukat, és inkább a kiegészítő szolgáltatásokra, ajánlatokra összpontosítanának, elkerülhetnék azt, hogy az új, feltörekvő versenytársak kiszorítsák őket.
A járvány idején bevezetett szigorú szabályozások miatt az európai pénzintézetek kénytelenek voltak digitalizálni folyamataikat.
Ennek következtében 60 százalékuk új termékeket fejlesztett ki, hogy a korlátozások alatt is ki tudják szolgálni ügyfeleiket.
A megkérdezett bankok 80 százaléka azt tervezi, hogy rövid és középtávon csak fiókjai kis részét fogja bezárni. Mindezt annak ellenére, hogy 90 százalékuk arra számít, munkatársaiknak akár fele a világjárvány után is home office-ban fog dolgozni. Több mint 60 százalékuk agilis munkakörülményeket kíván teremteni egyes területeken vagy projektekben, ez pedig a jövőben a szektor bizonyos területein nagyban megváltoztathatja a munkaköröket.
Bár a válaszadók 90 százalékánál gyorsan és szinte teljes mértékben digitálisan lehet fogyasztói hitelt felvenni, a mesterséges intelligencia vagy a blockchain technológiák bevezetésében a legtöbb bank nem tud komoly fejlődést felmutatni. Annak ellenére sem, hogy a munkatársak és a vállalati kultúra ellenállása a digitális átalakulással szemben lényegesen csökkent. A legnagyobb akadályt továbbra is az elavult, rugalmatlan IT-infrastruktúrák jelentik.
A felmérés meglepő eredménye, hogy a válaszadók 92 százaléka többet akar befektetni a digitalizációba.
Azt még nem tudni, hogy ezeket a befektetéseket miből fogják finanszírozni, mivel az informatikai költségvetések mintegy 70 százalékát már most is az üzleti működés fenntartására és a szabályozásoknak való megfelelésre fordítják.
Az ügyfélszerzésben tapasztalható erős verseny és az oligopol piaci helyzet ellenére (kisszámú cég működik a piacon, és az ágazatba való belépés korlátjai magasak) a válaszadók 81 százaléka továbbra is elsősorban a felhasználói felület javítására fókuszál a termék-szakértői szerep és a technológiai szolgáltatás rovására.
A legtöbb pénzintézet továbbra is kiszervezi a fizetési és a compliance folyamatok nagy részét, ez azonban nem segíti elő az üzleti modell átalakítását. A bankoknak innovatív ajánlatokra és szolgáltatásokra kellene összpontosítaniuk, hiszen a pandémia során egyértelművé vált, hogy a távmunka és az ügyfelekkel való digitális interakció lehetséges. Hatékonyabban kellene felhasználniuk a járvány tapasztalatait.
– állapította meg Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.