Tokió legnagyobb halpiacán minden évben hatalmas vásárral köszöntik az új esztendőt. A hajnali eseményt, amely a korai kezdés ellenére is számos turistát vonz, tavaly zárt kapuk mögött tartották, idén azonban újra beengedték a kibiceket a Tojoszu-halpiacra. A látogatók mintegy 230, óriási méretű tonhalat vehettek szemügyre a vásárcsarnokban, a potenciális vevők ezekre tettek ajánlatot – írta a Japan Times.
A legpompásabb példányért, egy 211 kilogrammos tonhalért 16,88 millió jent (46 millió forintot) adtak, ami 220 ezer forintos kilónkénti árnak felel meg. Ez 20 százalékkal kevesebb, mint a tavalyi aukción regisztrált legjobb ajánlat; három éve még 979 millió forintot adtak egy tonhalért. Hat éve először fordult elő, hogy 20 millió jennél (55 millió forint) kevesebbért kelt el a legnagyobb tonhal az újévi árverésen.
A megszokottnál alacsonyabb árak az aukció rendezői miatt részben azért alakulhattak ki, mert idén a megszokottnál jóval több halat vittek az árverésre, miközben a potenciális vevők a szokásosnál óvatosabbak voltak a licitnél. Az újévi árverések csillagászati árai ugyanis nem annyira a tonhal valós értékét tükrözik, inkább az új üzleti év indulását szolgáló marketingcélokat szolgálnak. A legdrágább tonhalat idén is egy nagykereskedelmi cég, a Yamayuki vásárolta meg, hogy ezzel is segítse fellendíteni a pandémia miatt pangó piacot.
Sehol másutt nem fogyasztanak olyan sok tonhalat, mint Japánban. A túlzott lehalászás azonban túlélésükben fenyegeti a Csendes-óceán nyugati és középső részein gyakori tonhalpopulációkat, amelyek élettere az éghajlatváltozás is szűkül. A tengerek hőmérsékletének emelkedése elvándorlásra kényszeríti a hűvösebb vizeket kedvelő tonhalakat. Emiatt a főként halászatból élő, kisebb csendes-óceáni szigetek megélhetése is veszélybe kerülhet – figyelmeztet egy tavaly ősszel megjelent tanulmány, amely szerint 17 százalékkal csökkenhet a halászatból származó bevétel Mikronéziában 2050-re.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.