Hajlandó készpénzben fizetni a Nestlé a kakaótermelőknek, ha a gyerekeket iskolába küldik, és nem az ültetvényen dolgoztatják. A gyártó szerint kizárólag így érhető el, hogy 2025-re a kakaót teljesen nyomon követhető, tiszta forrásból vásárolják meg.
Egyre nagyobb nyomás nehezedik a csokoládégyártókra azzal, hogy a befektetők, a fogyasztók és a kormányok megkövetelik: a beszerzett kakaóbabot ne gyermekmunkával vagy védett erdőkben található, illegális kakaóültetvényeken állítsák elő – pedig mindkettő gyakori Nyugat-Afrikában.
A KitKat és a Smarties csokoládé mögött álló óriási élelmiszeripari vállalat bejelentette, hogy megháromszorozza a fenntartható kakaóra fordított éves kiadásait, és 2030-ra összesen 1,3 milliárd svájci frankot költ erre a célra. ,,Csak a kiváltó okok kezelésével érhető el bármiféle hatás” – mondta a Nestlé műveleti igazgatója, Magdi Batato a Reutersnek adott interjújában. A Chicagói Egyetem legutóbbi felmérése szerint az elefántcsontparti és a ghánai kakaótermesztő területeken a mezőgazdasággal foglalkozó háztartásokban élő gyerekek 45 százalékát dolgoztatják.
Hogy megkapják a Nestlé támogatását, a termesztőknek iskolába kell küldeniük a gyermekeiket – csak iskolaidőn kívül segíthetnek a családi gazdaságokban –, maguknak kell metszeniük a kakaófákat, és diverzifikálniuk kell a bevételeiket más terményekkel vagy állatállománnyal. Mindezt harmadik félen keresztül ellenőrzi majd a svájci cég.
A Nestlé kimutatásai szerint tavaly már a felhasznált kakaó 51 százaléka származott közvetlenül nyomon követhető forrásból, szemben a 2020-as 46-tal. 2025-re szeretnék elérni, hogy százszázalékosan olyan helyről szerezhessék be, amely részt vesz a fenntarthatósági programjukban.
A gazdálkodók akár évi 500 svájci frankot is kaphatnak, ami Batato szerint az átlagos éves jövedelmük 20-25 százaléka. Az első két év után ezt lecsökkentik 250 frankra, amit 2030-ig fokozatosan kiterjesztenek mind a 160 ezer kakaótermelőjükre. A vállalat közvetlenül a termelőknek utalja az összeget, függetlenül a megtermelt mennyiségtől.
A Nestlé egyik vezetője, Alexander von Maillot szerint a vállalat erőfeszítései idővel magasabb árakhoz vezethetnek, amit a fogyasztóknak kell megfizetniük. Ám hozzátette, hogy a vásárlók általában hajlandók fizetni, ha a felelős üzleti gyakorlat indokolja az árat.
A Voice Network, a kakaó fenntarthatóságán dolgozó nem kormányzati szervezetek és szakszervezetek globális csoportosulása szerint a Nestlé terve nagy előrelépés, de attól tartanak, hogy a gazdálkodók továbbra is nagyon kiszolgáltatottak maradnak az alacsony világpiaci árakkal szemben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.