Az Európai Unió meghatározó piacain súlyos, két számjegyű forgalomcsökkenés történt, s különösen fájó az iparág számára Németország megzuhanása: a legnagyobb európai felvevőpiacon 26,9 százalékos visszaesést mértek (227,6 ezer darab), de Olaszország is siralmasan teljesített, ott 27,5 százalékos csökkenést takar az eladott új autók 88,6 ezres mennyisége. A spanyoloknál és a franciáknál kevésbé rossz a helyzet, előbbinél 18,7, utóbbinál 15,1 százalékos volt a mínusz éves összevetésben, 86,1, illetve 158,2 ezer eladott gépkocsival. Négy kisebb piacon – Horvátország, Lettország, Szlovénia és Bulgária – büszkélkedhettek csak a kereskedők pozitív statisztikával.
A krónikus csip- és alkatrészhiánytól szenvedő szektor egész éve a decemberinél mindenképp jobban alakult, igaz, a pandémia miatt eleve évtizedes mélypontról induló 2021-ben a szűkös kínálat miatt 2,4 százalékkal még kevesebb új gépkocsi kapott rendszámot. A tavalyelőtti teljesítmény megismétléséhez 240 ezer autót kellett volna eladni, így viszont ismét bőven a tízmilliós darabszám alatt, kereken 9,7 millión ragadt az értékesített járművek száma az Európai Unióban.
Egész Európát tekintve kedvezőbb a kép: a visszaesés 1,9 százalékos, a gazdára talált autók száma pedig 10,6 millió. A fent említett nagy meghatározó piacok közül egyedül a németek zártak mínusszal, igaz, kiemelkedő súlyuk miatt a teljes szektort gödörbe rántották a 10,1 százalékos mélyrepülésükkel. A decembert ellazsáló olaszok ötszázalékos pluszban, a franciák egy, a spanyolok fél százalékkal haladták meg a 2020-as bázist.
A gyártók versenyében a Volkswagen-csoport őrzi első helyét 25,1 százalékos piaci részesedéssel,
ám az őt követő, tavaly januárban a Peugeot SA és a Fiat Chrysler fúziójával létrehozott Stellantis-csoport folyamatosan csökkenti hátrányát, ami mára 3,2 százalékpontra olvadt.
A kommersz márkák közül csak a Mini, a Kia és a Dacia zárt plusszal. Minimális darabszáma miatt nem érdemes idevenni az Alpine-t és a Ladát, előbbi 2100, utóbbi 1500 gépkocsit értékesített egész évben a EU-ban. A másik véget a luxusautók világa, ott a Porsche 41,3 százalékos plusszal tarolt, a német sportkocsi- és SUV-gyártó 58 ezer járművet adott el 2021-ben az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA) statisztikája szerint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.