BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A globális légiközlekedési ágazatot is megviseli az ukrán konfliktus

Oroszország ukrajnai inváziója következtében az ukrán légtér lezárása csak az első lépés volt.

Oroszország ukrajnai inváziója következtében az ukrán légtér lezárása csak az első lépés volt és túlmutat a civil forgalom ideiglenes felfüggesztésén. Ezzel párhuzamosan a légitársaságok, a lízingcégek és a repülőgépgyártók egyre növekvő kockázatokkal néznek szembe az Oroszországgal folytatott üzleti kapcsolatok terén is.

Számos légitársaság már a múlt héten felfüggesztette oroszországi járatait. Legutóbb például a Japan Airlines potenciális biztonsági kockázatokra hivatkozva törölte csütörtök esti moszkvai járatát, Nagy-Britannia pedig lezárta légterét az orosz légitársaságok, köztük az Aeroflot elől.

Fotó: Igor Golovniov / Getty Images

Miután Ukrajna csütörtökön döntött a légtérzárról, a szomszédos országok közül Moldova követte a példáját, Fehéroroszország és Oroszország pedig az ukrán határ mentén függesztette fel a légiközlekedést,

az Emirates bejelentette, hogy a lezárások miatt hosszabb menetidővel kell számolniuk az utasoknak, mivel kisebb útvonalmódosításokat kell bevezetni a Stockholmba, Moszkvába, Szentpétervárra és néhány Egyesült Államokba tartó járatnál.

Az OPSGROUP repülési kockázatokat vizsgáló információs szervezet azt ajánlotta minden orosz légtéren áthaladó gépnek, hogy készítsenek készenléti útvonaltervet a fennálló kockázatok és az esetleges szankciók miatt.

Nem valószínű, hogy Oroszország saját szankciókat kezdeményez légterére és a nyugati légitársaságokra vonatkozóan, mivel nem szeretné, ha az Aeroflot is hasonló tilalmakat kapna

 – nyilatkozta a szövetkezet szóvivője, hozzátéve, hogy más államok szankcióira azonban reagálhat az orosz fél. A brit repülési tilalomra válaszul be is jelentette az orosz légiközlekedési hatóság, hogy fenntartja magának a jogot hasonló intézkedések bevezetésére. A brit fél nem várta meg az orosz reakciókat, a FlightRadar24 járatkövető webhely szerint a British Airways és a Virgin Atlantic Indiából és Pakisztánból Londonba tartó járatai, amelyek általában Oroszország felett repültek, már inkább egy déli útvonalat követnek.

Miközben a légitársaságok értékelték a kockázatokat, a konfliktus következtében szembesülniük kellett az olajár hordónkénti 105 dollár fölé emelkedésével is, ami tovább növeli a működési költségeket egy olyan időszakban, amikor

a koronavírus a kereskedelmi repülés történetének legnagyobb és leghosszabb válságát hozta el, a globális utasforgalom lassan két évvel a pandémia kirobbanását követően is még csak a 2019-es szint 45 százalékán áll

írta a Concorde blog szakértője. A Jefferies elemzői szerint az európai társaságok működésére valószínűleg hosszabb távon is kihatással lesz a konfliktus, kiindulva a korábbi adatokból, amikor az Európai Unióból Ukrajnába és Oroszországba irányuló utazások száma 27 százalékkal csökkent a Krím annektálása utáni két évben.

Fotó: BOURSEILLER PHILIPPE / HEMIS.FR / AFP

A Cirium elemzőcég kimutatásai alapján az orosz légitársaságok összesen 980 utasszállító repülőgépet üzemeltetnek, amelyek közül 777-et bérelnek. Ezek kétharmadát, azaz 515 repülőgépet – amelyek piaci értéke körülbelül 10 milliárd dollár – külföldi cégektől lízingelnek. A csökkenő kereslet mellett az ágazati szereplők így aggódhatnak a szankciók miatt is, amelyek zavart okozhatnak a lízingdíjak kifizetésében, és befolyásolhatják a repülőgép-alkatrészek beszerezését is.

A Biden-kormányzat csütörtökön jelentős exportkorlátozásokat jelentett be Oroszországgal szemben, megnehezítve az árukhoz való hozzáférést, beleértve a repülőgép-alkatrészeket is. Eric Fanning, az egyesült államokbeli Aerospace Industries Association vezérigazgatója elmondta, hogy az iparág felülvizsgálja a korlátozásokat és azok repülésbiztonságra gyakorolt hatását.

Úgy gondoljuk, hogy a szankciók és az exportkorlátozások semmikképpen sem akadályozhatják a biztonságos repülőforgalmat – mondta a vezérigazgató.

A háborús hírek hallatára az alaszkai Anchorage repülőtér – amely a hidegháború idején még a hosszútávú járatok népszerű üzemanyagtöltő állomása volt, amikor a nyugati légitársaságok nem tudták elérni az orosz légteret –, bejelentette, hogy megvizsgálják a repülőtér kapacitásait arra az eshetőségre, ha újra egykori szerepét kellene ellátnia az orosz repterek kockázatossága miatt.

Oroszország nem hagyja magát

Az ellene meghozott szankciókra szinte azonnal válaszolt Oroszország. Miután az Egyesült Királyság kitiltotta az orosz gépeket a légteréből, Moszkva erre reagálva kitiltotta valamennyi brit légitársaságot az orosz légtérből – számolt be róla a BBC.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.