A szállítás felfüggesztéséről a Wood Mackenzie tanácsadó információjára hivatkozva számolt be a Reuters; a Rusal egyelőre nem kommentálta az értesülést.
A Rusal az elsődleges termelési teljesítményt tekintve a világ második legnagyobb alumíniumvállalata,
a nikolajevi gyárból szállítják a timföldet a bratszki, krasznojarszki és szajanogorszki kohókba. Ezekben évente mintegy 2,5 millió tonna alumíniumot termelnek, hangsúlyozta Ami Shivkar, a Wood Mackenzie elemzője. Hozzátette ugyanakkor, hogy a szállítás leállítása nem jelenti azt, hogy az érintett oroszországi alumíniumkohók termelése azonnal csökkenni fog, bár az orosz ellátási lánc szűkös, mivel nem hónapokra, csak hetekre elegendő timföldkészletekkel rendelkeznek a gyárakban.
Az elemző szerint a Rusal esetleg átirányíthat timföldet az írországi Aughinish-ban található gyárából az oroszországi kohókba, de onnan látják el az európai feldolgozókat is. Ebben az esetben pedig kevesebb alapanyag juthat az európai piacra, ahol már így is hiány van alumíniumból.
A helyzetet tovább nehezítik az Oroszország ellen az ukrán invázió miatt kivetett büntetőintézkedések. Ha a szankciók következtében a partnerek nem tudnak tranzakciókat lebonyolítani a Rusallal, az a cég összes tengerentúli timföldvagyonára hatással lehet – figyelmeztetett Shivkar, aki szerint a cég írországi és jamaicai timfölgyárának és az ausztráliai Gladstone üzemben lévő részesedésének termelése megrekedhet, és végső soron veszélybe kerülhet. Ez történt 2018-ban, amikor az Egyesült Államok szankciókat vezetett be a Rusal ellen; ezeket 2019 elején oldották fel.
A timföldellátás visszaesése a közlekedési, csomagoló- és építőiparban használt alumíniumkészletek csökkenését jelentené, miközben az alumíniumpiacon idén és a következő években is hiány várható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.