Komoly kihívásokkal szembesülhet a repülés, ha nem lesz képes környezeti terhelését csökkenteni – mondta a CNBC-nek adott interjújában Guillaume Faury Airbus vezérigazgató, aki szerint közép- és hosszútávon a hidrogénhajtású gépek jelenthetik a megoldást.
A repülés az egyik leginkább szennyező tevékenység, mely a WWF szerint az üvegházhatású gázok kibocsátásának leggyorsabban növekvő forrása. A szervezet szerint ez a leginkább karbonintenzív tevékenység, amit személy szerint tehetünk.
Faury ismertette, hogy a repülőgyártó milyen területekre koncentrál ezzel kapcsolatban. Ezek között szerepel az üzemanyagfogyasztás és a karbonkibocsátás csökkentése, de a cég által gyártott gépek üzemanyagtartályai is már képesek 50 százalékban fenntartható üzemanyagot – ez az Airbus szerint megújuló alapanyagokból készül, mint a használt sütőolaj, állati zsírok, vagy egyéb növényi anyagok – használni. Ugyanakkor ahhoz, hogy ezt a lehetőséget a gépek ki is tudják használni, az azok előállításával foglalkozó iparágnak is növekednie kell. Az évtized végére szeretné, ha az Airbus repülői képesek lennének 100 százalékban ilyen üzemanyagokkal is működni.
Ugyanakkor Faury szerint bár ezek is fontos lépések, közép- és hosszútávon a hidrogénmeghajtású repülők jelenthetik a megoldást. Ehhez azonban még jelentős mérnöki, kutatási és tőkebefektetési erőfeszítések szükségesek.
Az Airbus 2020 szeptemberében három hidrogén-hibrid gép koncepciójáról árult el részleteket, melyekről azt állította, hogy 2035-re szolgálatba is állhatnak. Ugyanebben a hónapban végezte tesztrepülését egy hidrogén üzemanyagcellával működő, utasszállításra alkalmas gép, bár az nem az Airbus fejlesztése volt.
A hidrogénhajtású repülők azonban hiába váltanak ki lelkesedést sokakból, kereskedelmi életképességük még messze van. A Ryanair vezérigazgatója, Michael O'Leary szerint ha őszinték vagyunk, nem sok esély van arra, hogy a kerozint kiváltja valami új technológia, 2030 előtt pedig biztos, hogy nincs erre esély.
Noha a múlt héten a Nemzetköz Légiközlekezdési Szövetség főtitkára szerint a fogyasztók hajlandóak többet fizetni a fenntartható üzemanyagok árát, amit a légitársaságok nem is tudnának a későbbiekben nem áthárítani rájuk.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.