BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ismét nagy biznisz lehet a filmgyártás

Csapdába kerültek a streamingszolgáltatók. Az idén várhatóan megtorpan az új előfizetők számának növekedési üteme, viszont minden korábbinál többet kell tartalmakra költeniük.

A nyolc legnagyobb amerikai médiacsoport az idén várhatóan legalább 115 milliárd dollárt költ filmekre, sorozatokra és jogdíjakra – meglehetősen rossz megtérülési kilátásokkal. A pandémia tavalyi és tavalyelőtti tombolása alatt megugrott az új előfizetők száma. Azonban ahogy az élet lassan visszatér a normális kerékvágásba, a növekedési ütem előreláthatólag jócskán lelassul. A Financial Times összesítése szerint a sportközvetítések jogdíjaival kiegészítve 140 milliárd dolláros lehet a teljes idei költés.

Fotó: Shutterstock

Piacvezetők háborúja

A Morgan Stanley befektetési bank elemzése szerint a Disney streaming-tartalmakra 23 milliárd dollárt fordít ebben az évben. A tavalyi összeghez képest ez 32, a 2020-as szinthez viszonyítva pedig 65 százalékos növekedést jelent. Az idei nagy dobások közé tartozik a Tom Hanks főszereplésével érkező Pinokkió, a Verdák egy újabb epizódja, valamint a Csillagok háborúja franchise-nak egy Obi-Wan Kenobiról szóló darabja Ewan McGregor főszereplésével.

A Netflix által erre az évre előirányzott 17 milliárd dollár a tavalyi summát 25, a 2020-ast pedig 57 százalékkal haladja meg. A társaság 2021 negyedik negyedévére a várttól jócskán elmaradó számú új előfizetőt tudott csak toborozni, ami megkérdőjelezte az egész iparág nyereségességét, hosszú távú kilátásait. A cég arra számít, hogy az idén már nyereséges lesz, pozitív cash flow-val zár – merész vállalás a mostani körülmények közepette. A nagy keresletet érzékelve növekednek a stúdióköltségek, drágulnak a forgatókönyvek.

Megjöttek az alapok

A tartalomgyártási kényszer a kockázatitőke-alapok figyelmét is felkeltette. Az iparág két óriása, a Blackstone és az Apollo egyre erőteljesebben terjeszkedik Hollywoodban.

A filmgyártás az előrejelzések szerint az idén 115 milliárd dolláros profitot termel.

Az Apollo például a közelmúltban 760 millióért vásárolt tulajdonrészt az egyébként kínai tulajdonban lévő Legendary filmstúdióban, amely többek között a Dűne- és a Godzilla-franchise-ról ismert. A Blackstone kétmilliárd dollárt fektetett egy új, korábbi Disney-vezetők által gründolt produkciós cégbe. A Candle nevű vállalkozás tavalyelőtt vette meg Reese Witherspoon produkciós társaságát, a Hello Sunshine-t 900 millióért. A cég 2020-as árbevétele ehhez képest 65 millió dollár volt. Hárommilliárdot fektettek a többek között a Cocomelon című gyerekműsort előállító Moonbug Entertainmentbe, valamint 60 millióért kisebbségi részesedést szereztek Will Smith Westbrook nevű produkciós vállalatában. A londoni székhelyű Centricus pedig többségi részesedéshez kíván jutni az Imagine Entertainmentben, amely Az ítélet: család (Arrested development) című népszerű szitkomot gyártja.

Dupla áron

A streamingszolgáltatók veszteségességén, az előfizetőkért folytatott harcon igen jól keresnek a tartalomgyártó stúdiók. Elemzői vélemények szerint a filmek, sorozatok költsége tavaly a várthoz képest legalább a kétszeresére nőtt. Igaz, ebben annak is szerepe van, hogy a koronavírus-járvány miatt helyszíneket, gyakran szereplőket is kellett változtatni, módosultak a forgatási szokások.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható!

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.