A nyolc legnagyobb amerikai médiacsoport az idén várhatóan legalább 115 milliárd dollárt költ filmekre, sorozatokra és jogdíjakra – meglehetősen rossz megtérülési kilátásokkal. A pandémia tavalyi és tavalyelőtti tombolása alatt megugrott az új előfizetők száma. Azonban ahogy az élet lassan visszatér a normális kerékvágásba, a növekedési ütem előreláthatólag jócskán lelassul. A Financial Times összesítése szerint a sportközvetítések jogdíjaival kiegészítve 140 milliárd dolláros lehet a teljes idei költés.
A Morgan Stanley befektetési bank elemzése szerint a Disney streaming-tartalmakra 23 milliárd dollárt fordít ebben az évben. A tavalyi összeghez képest ez 32, a 2020-as szinthez viszonyítva pedig 65 százalékos növekedést jelent. Az idei nagy dobások közé tartozik a Tom Hanks főszereplésével érkező Pinokkió, a Verdák egy újabb epizódja, valamint a Csillagok háborúja franchise-nak egy Obi-Wan Kenobiról szóló darabja Ewan McGregor főszereplésével.
A Netflix által erre az évre előirányzott 17 milliárd dollár a tavalyi summát 25, a 2020-ast pedig 57 százalékkal haladja meg. A társaság 2021 negyedik negyedévére a várttól jócskán elmaradó számú új előfizetőt tudott csak toborozni, ami megkérdőjelezte az egész iparág nyereségességét, hosszú távú kilátásait. A cég arra számít, hogy az idén már nyereséges lesz, pozitív cash flow-val zár – merész vállalás a mostani körülmények közepette. A nagy keresletet érzékelve növekednek a stúdióköltségek, drágulnak a forgatókönyvek.
A tartalomgyártási kényszer a kockázatitőke-alapok figyelmét is felkeltette. Az iparág két óriása, a Blackstone és az Apollo egyre erőteljesebben terjeszkedik Hollywoodban.
A filmgyártás az előrejelzések szerint az idén 115 milliárd dolláros profitot termel.
Az Apollo például a közelmúltban 760 millióért vásárolt tulajdonrészt az egyébként kínai tulajdonban lévő Legendary filmstúdióban, amely többek között a Dűne- és a Godzilla-franchise-ról ismert. A Blackstone kétmilliárd dollárt fektetett egy új, korábbi Disney-vezetők által gründolt produkciós cégbe. A Candle nevű vállalkozás tavalyelőtt vette meg Reese Witherspoon produkciós társaságát, a Hello Sunshine-t 900 millióért. A cég 2020-as árbevétele ehhez képest 65 millió dollár volt. Hárommilliárdot fektettek a többek között a Cocomelon című gyerekműsort előállító Moonbug Entertainmentbe, valamint 60 millióért kisebbségi részesedést szereztek Will Smith Westbrook nevű produkciós vállalatában. A londoni székhelyű Centricus pedig többségi részesedéshez kíván jutni az Imagine Entertainmentben, amely Az ítélet: család (Arrested development) című népszerű szitkomot gyártja.
A streamingszolgáltatók veszteségességén, az előfizetőkért folytatott harcon igen jól keresnek a tartalomgyártó stúdiók. Elemzői vélemények szerint a filmek, sorozatok költsége tavaly a várthoz képest legalább a kétszeresére nőtt. Igaz, ebben annak is szerepe van, hogy a koronavírus-járvány miatt helyszíneket, gyakran szereplőket is kellett változtatni, módosultak a forgatási szokások.
A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.