A nyugati szankciók padlóra küldték a rubelt éppúgy, mint a moszkvai tőzsdét – mely napok óta ki se nyitott –, ezért az ország gazdagjai luxusórákba és ékszerekbe igyekeznek minél többet átmenteni a vagyonukból. A Bloomberg a Bulgarit vezető Jean-Christophe Babinnal készített interjút a kialakult helyzetről, aki elmondta, hogy az események rövid távon valószínűleg növelték az oroszországi forgalmat, ugyanakkor hozzátette azt is, hogy a SWIFT-korlátozások teljes körű bevezetése a későbbiekben megnehezítheti, sőt akár teljességgel lehetetlenné is teheti az exportot Oroszországba.
Noha egyre több márka dönt amellett, hogy elhagyja a háborút indító országot, a luxusmárkák egyelőre nincsenek köztük sem a divat, sem az ékszerek, sem a drága órák világából, annak ellenére sem, hogy a Morgan Stanley becslései szerint a Bulgari-tulajdonos LVMH és a Swatch-csoport bevételeinek kevesebb mint 2 százaléka származik az országból, és a Cartier-tulajdonos Richemont esetében sem érik el az orosz bevételek a 3 százalékot sem.
A szélsőséges egyenlőtlenségek miatt a Bernstein elemzője, Luca Solca szerint elsősorban a legdrágább cikkek forgalmazóit – mint a Richemont – érintheti érzékenyen a helyzet, míg az aspirációs középosztályt kiszolgáló cégek – mint az LVMH vagy a Gucci-tulajdonos Kering – kitettsége kisebb lehet. Solca szerint sincs 5 százaléknál nagyobb kitettségük ezeknek a márkáknak Oroszországban és Ukrajnában. Elmondta azt is, hogy
az orosz piacról való kilépés ugyan kieső bevételekkel járna, ám ezt ellensúlyozná a pozitív kép, amit a többi piacon nyernének ezzel.
A teljes orosz luxuspiac 2021-ben 6,75 milliárd dolláros forgalmat hozott.
Az egyenlőtlenségek jelentőségét Édouard Aubin a Morgan Stanleytől is kiemelte, amikor elmondta, hogy
a közvélekedéssel ellentétben a luxusmárkák nem a rendkívül egyenlőtlen, hanem a homogénebb társadalmakban fogynak jól.
Példaként hozta fel az orosznál jóval egyenlőbb dél-koreai társadalmat, ahol az egy főre jutó luxuscikkvásárlás jóval magasabb, így a kelet-ázsiai ország felel a globális forgalom 5-6 százalékáért. Az iparág növekedését főként a globális közép- és felső középosztály vásárlásai hajtják.
Ennek ellenére egyelőre kevés a jele, hogy ezek a cégek ki akarnának vonulni Oroszországból. A Richemont ugyan múlt hét csütörtökön bezárta minden orosz üzletét, de szombatra újra kinyitott. Ugyanakkor könnyen lehet, hogy a SWIFT-szankciók, a légtérzár és a logisztikai cégek bojkottja miatt a divatmárkák is kénytelenek lesznek lehúzni a rolót Moszkvában és Szentpéterváron.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.