Súlyosan sérült állapotban találták meg a hétfőn lezuhant Boeing egyik fekete dobozát – közölték szerdán a kínai hatóságok. A fekete doboz azonban
olyan mértékben károsodott, hogy egyelőre azt sem tudják megmondani, hogy a pilótafülke hangfelvételeit, vagy a repülés adatait tartalmazó eszköz az, amit megtaláltak
– írja a Livemint. Azonban ennek megtalálása így is kulcsszerepet játszhat a tragédia okainak felderítésében, melynek során a gép mind a 123 utasa és a kilencfős személyzet is életét vesztette.
A Boeingre rájár a rúd az elmúlt években, és továbbra sem tűnik úgy, hogy a repülőgépgyártó balszerencsés sorozata véget érne. A vállalat hétfőn lezuhant 737-800-as gépe veszélybe sodorhatja a kínai rendelésekre számító terveit, miután a gép tulajdonosa, a China Eastern Airlines a többi hasonló repülőt, összesen 224-et is a földre parancsolta – írja a The Wall Street Journal.
Mindez nem sokkal azelőtt következett be, hogy az ázsiai ország engedélyt adott volna arra, hogy a szintén balesetek miatt földön tartott 737 MAX típusú Boeingek ismét megkapták volna a felszállási engedélyt, és újraindultak volna a szállítások.
Ennek ellenére a hétfői 3,6 százalékos zuhanást követően a repülőgyártó részvényei a keddi kereskedést 2,6 százalékos pluszban zárták.
Összességében azonban a hadiipari szállítóként is tevékenykedő cég az idén több mint 8 százalékot veszített értékéből,
lévén szemben hadiipari vetélytársaival – mint a Raytheon, a Lockheed Martin vagy a Northrop Grumman – a Boeing termékei iránt nem növelte meg a keresletet az orosz–ukrán háború. Így miközben a Javelin és Stinger rakéták vagy éppen az F–35-ös vadászgép gyártásában érdekelt cégek az év eleje óta szárnyalnak, a Boeing lefelé szánkázik.
A polgári repülés területén a kínai üzletek elvesztése is súlyos csapást mérhet a Boeingre, hiszen ahogy az ázsiai ország fejleszti a légi közlekedését, egyre fontosabb piaccá is válik. A cég mindeddig 1736 gépet szállított Kínába, és további 143-ra van megrendelése. Ez azonban várhatóan csak a kezdet,
a Boeing szerint további 8700 rendelés érkezhet Kínából a következő két évtizedben, ami a globális kereslet ötödét adhatja,
és amelyek nyertesei a Boeing és az Airbus lehetnek.
A megrendülő bizalom azonban a potenciális rendelések elvesztéséhez vezethet. A cégnek az erre a hétre Miamiba tervezett felső vezetői találkozója is elmarad a tragédia árnyékában, míg a kínai vizsgálatban a vállalat képviselői is részt vesznek. Ez azonban általában hónapokig is eltarthat, addig a 737-800-as gépek nem szállhatnak fel, és a 737 MAX újbóli üzembe állása is tovább csúszhat.
A vállalat vezérigazgatója, David Calhoun tavaly arról beszélt, cégének szüksége van új kínai rendelésekre, hogy versenyben maradjon a koronavírus-járványból feltápászkodó repülési piacon. Különösen, hogy
az elmúlt 4 évben a világ legnagyobb piacáról nem érkezett újabb megrendelés a Boeing részére.
Hétfőn Calhoun arról beszélt, hogy mindenben együttműködnek a lezuhant gépet üzemeltető légitársasággal, ám a China Eastern többi hasonló gépet földre parancsoló lépése az Ethiopian Airlines által üzemeltetett 737 MAX 2019. márciusi lezuhanását követő reakciókat idézte, melyek hatására világszerte tagadták meg a típustól a repülési engedélyt. Akkor is a kínai hatóságok léptek elsőként, ám később a nyugatiak is követték őket.
A Boeing üzletét Kínában az amerikai–kínai kereskedelmi háború is rombolta, mint ahogy a koronavírus-járvány sem tett neki jót. A betegség hatására a légi közlekedés iránti igény továbbra is nyomás alatt van az országban.
Ugyanakkor a repülőgyártó kiesése Peking számára sem kedvező, amit bizonyít az is, hogy
a Trump által bevezetett vámokra adott kínai válaszból a Boeing annak ellenére kimaradt, hogy a legnagyobb amerikai exportőrről van szó Kína viszonylatában.
Noha Peking jelentős mennyiségű gépet vásárol a Boeing európai vetélytársától, az Airbustól is, a felhalmozott hátralékok miatt nem valószínű, hogy az európai cég képes lesz betömni az ellátásokban keletkező réseket. Az állami tulajdonú Commercial Aircraft Corp. of China (Comac) ugyan kifejlesztett egy 737-essel versenyképes gépet, amely 2022-ben szolgálatba is állhat, ráadásul elsőként pont a China Eastern színeiben. A központilag irányított országban Peking persze elérheti, hogy hazai cégei a C919 nevet viselő gépet részesítsék előnyben, elemzők szerint a kínai cég csak hosszabb időtávon válhat valódi versenytársává a piacot uraló duónak.
Noha a Boeing 2018-ban Sanghaj közelében az első Amerikán kívüli gyárát is megnyitotta, ott csak a Washington állambeli Rentonban készített gépek utolsó simításait végzik el. Ezzel szemben az Airbus Tiencsinben gyárt is gépeket.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.