BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Jelentős pofonok után a sarokban tántorog az orosz autópiac

Az ukrajnai háború miatt kivetett nyugati szankciók jelentősen megtépázta az új autók eladását.

Jelentősen, éves összevetésben 62,9 százalékkal esett az új autók eladása Oroszországban márciusban – írja a Reuters. Az Európai Vállalkozók Szövetsége (AEB) szerdán közölte, hogy a múlt hónapban 55 129 autót értékesítettek, ami körülbelül fele a februári eladásoknak.

A legnagyobb orosz autógyártó, az AvtoVaz Lada-értékesítése 64 százalékkal esett vissza március év/év alapon.

2022 első negyedévében az új személygépkocsik és kishaszongépjárművek oroszországi eladásai 28, 4 százalékkal, 277 332-re csökkentek az AEB adatai szerint.

Fotó: AFP

Az AEB januárban arra számított, hogy 2022-ben az újautó-eladások 3,3 százalékkal 1,72 millió darabra mérséklődnek, szemben a 2021-es 4,3 százalékos növekedéssel.

„Ha a zsugorodás a jelenlegi ütemben folytatódik, akkor az új autók piaca a vártnál kétszer akkorát csökkenhet az idén” – mondta Jevgenyij Szuvorov, a CentroCreditBank közgazdásza. „A piac keresleti és kínálati oldala is korlátozott, erre jönnek még rá a logisztikai problémák” – tette hozzá. Az orosz Avtostat elemzőintézet várakozásai szerint a személygépkocsik idei eladásai 35–70 százalékkal eshetnek vissza.

Eltérő, de továbbra is siralmas számok

Az Avtostat egyébként árnyaltabb képest fest az ország autóiparáról, ám a kissé kedvezőbb számok sem mutatnak túl jól. Szerintük éves összevetésben 43 százalékkal, 79 ezerre esett az új gépkocsik eladása – írja az MTI. Az idei első negyedévben összesen 264 ezer új autót értékesítettek az országban, 25 százalékkal kevesebbet a tavalyi azonos időszakhoz képest.

Fotó: AFP

Számításai szerint, miután januárban és februárban egyaránt 12 százalékkal esett vissza a személygépkocsi-eladás, a múlt hónapban felgyorsult a visszaesés az Ukrajna elleni orosz háború hatásaként. Számos importőr ugyanis felfüggesztette az orosz piacra irányuló szállításokat, miközben Oroszországban a legtöbb gyártószalag leállt, elsősorban az ellátási láncok megszakadása miatt.

A rubel árfolyamának február végi, március eleji összeomlása továbbá azt eredményezte, hogy az új autók átlagosan 35–45 százalékkal drágultak egy hónap alatt – jegyezte meg az Avtostat.

A márciusban eladott új személygépkocsik mintegy 60 százaléka öt márkára korlátozódott: Lada (17,1 ezer darab), Kia (9,4 ezer), Hyundai (8,6 ezer), Renault (6,7 ezer) és Toyota (4,8 ezer). Ugyanakkor mind az öt márka értékesítése csökkent, 39–50 százalék közötti mértékben. Más márkák közül a legnagyobb eladásesést a kínai JAC (–72 százalék), a Cadillac (–70), a Lexus (–67) a Volkswagen (–59), a Subaru (–57), valamint a Škoda és a kínai Great Wall esetében jegyezték fel, egyaránt 56 százalékosat.

Az orosz autópiac 2014-ig világszinten is a legjobbak közé tartozott, számos külföldi gyártót ösztönöztek arra, hogy Oroszországban létesítsenek gyárakat, és ott termeljenek.

Az ukrajnai háború miatt kiszabott nyugati szankciók előtt is zsugorodott már az orosz piac, hiszen tavaly 1,67 millió darabot adtak el a 2000-es években elkelt 3 millió helyett.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.