A koronavírus-járvány újabb hullámának megfékezésére bevezetett széles körű korlátozások miatt jelentősen, két éve nem látott mértékben visszaesett a kínai szolgáltatóipar teljesítménye márciusban. A Caixin Insight Group kínai kutatóintézet és az IHS Markit pénzügyi-gazdasági adatszolgáltató közös felmérésének szerdán közzétett adatai szerint a kínai gazdaság több mint felét kitevő szektor beszerzésimenedzser-indexe (BMI) 42 pontra zuhant a februári 50,2-ről, vagyis
becsúszott a növekedés és visszaesés határát jelző ötven pont alá.
Ez a kutatás elsősorban a tengerparti régiók kisebb vállalatait méri, de a nagyvállalatokra koncentráló hivatalos adat is a BMI csökkenését mutatta, igaz, csekélyebb mértékben, 51,6 pontról 48,4 pontra.
Az új megrendelések állományának részindexe 2020 márciusa óta a legmeredekebb visszaesést mutatta márciusban. Elemzők szerint elsősorban az olyan személyes kontaktust igénylő szolgáltatási ágakban a legnagyobb a zuhanás, mint a közlekedés, szállodaipar és rendezvényszervezés. A gyengülő kereslet visszafogta a foglalkoztatást is, az ezt mutató részindex tovább csökkent az elmúlt hónapban, bár lassuló ütemben. A cégek ugyan általánosságban jónak tartják az egész éves kilátásokat,
az optimizmusuk 19 havi mélypontra esett vissza, mert aggódnak a járvány és az ukrajnai háború negatív gazdasági hatásai miatt.
A szintén szerdán közzétett, a feldolgozóipari és szolgáltatóipari adatokat is magában foglaló kompozit beszerzésimenedzser-index a februári 50,1 pontról 43,9 pontra csökkent márciusban – ez az első visszaesés tavaly augusztus óta, a mértéke pedig két éve a legnagyobb. Bár a feldolgozóipar teljesítménye is gyengül, a csökkenést elsősorban a szolgáltatási szektor okozta. Ráadásul egyelőre az áprilisi kilátások sem túl biztatóak, ha kínai halottak napjához kapcsolódó Csingming fesztivál statisztikáját nézzük. A vasárnaptól keddig tartó ünnep alatt a zárlatok és utazási korlátozások miatt a turisztikai bevételek a 2019-esnek a 39,2 százalékára estek vissza a pekingi kulturális tárca adatai szerint. Ez további romlást jelent az idei kínai holdújévhez képest, amikor a bevételek csupán a három évvel ezelőttinek az 56,9 százalékát érték el, emlékeztetett tudósításában a CNBC.
Vang Csö, a Caixin vezető közgazdásza is megemlítette a BMI-adatok ismertetésekor, hogy a kínai döntéshozók számára kihívást jelent a járvány elleni intézkedések precízebbre hangolása annak érdekében, hogy egyensúlyt teremtsenek a lakosság és a közegészség védelme, valamint a termelés és a mindennapi élet rendjének fenntartása között. Mivel a kínai gazdaság komoly kihívásokkal néz szembe, Csang Csi-vej, a sanghaji székhelyű Pinpoint Asset Management vezető közgazdásza szerint az a nagy kérdés, hogy meddig fenntartható a kormány koronavírussal szembeni zéró tolerancia politikája.
„A gazdasági aktivitást feláldozták az omikron okozta járványhullámok elleni hatékonyabb politika érdekében. Arra számítok, hogy a járványgócokat ellenőrzés alá vonják ugyan, de jelentős gazdasági költségek árán” – írta feljegyzésében.
A zéró tolerancia pedig egyelőre marad, és ennek éppen Sanghaj a legutóbbi ékes példája. Az ország legnépesebb városában tíz napja kezdődött a zárlat, amelyet eredetileg legföljebb öt napra terveztek, de mára kiterjed a teljes 26 milliós lakosságra. A hatóságok csupán annyi engedményt tettek a társadalmi elégedetlenség lecsendesítése érdekében, hogy enyhítettek a fertőzött gyerekek elkülönítésének szabályain. Az intézkedés nagy felháborodást okozott, ezért a helyi kormányzat két napja bejelentette, hogy a szülők elkísérhetik a gyermeküket – amennyiben ők is elkapták a vírust. Azokat a gyerekeket azonban továbbra is elkülönítik, akiknek a szülője negatív tesztet produkál.
Szerdán azt is közölték, hogy újrakezdik az egész lakosság tesztelését, és az emberek mozgását egészen addig korlátozzák, amíg nem értékelik az eredményeket. Egy hétre leállították a munkát a Tesla városban található gigagyárában is, de egyelőre nem tudni, hogy mikor kezdhetnek el újra termelni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.