Az orosz állampolgárok átlagosan jövedelmük 40 százalékát költik élelmiszerre, körülbelül kétszer annyit, mint az orosz–ukrán háború előtt – mondta az ENSZ élelmezésügyi ügynökségének igazgatója a Reutersnek. Az orosz kormány adatai szerint az éves élelmiszer-infláció április 1-jén elérte a 18,75 százalékot.
Oleg Kobjakov, az ENSZ Élelmezésügyi és Mezőgazdasági Szervezetének (FAO) munkatársa elmondta, hogy sok orosz háztartás áttervezte a jövőjét, mivel bevételeik nagy részét alapvető szükségletekre, például élelmiszer fedezésére fordítják.
Az emberek elhalasztják az olyan terveiket, mint az egyetemi tanulmányok vagy a házvásárlás. Megtakarításaikat arra az esetre tartogatják, ha elveszítenék a munkájukat– mondta, hozzátéve, hogy egy átlagos uniós háztartás jövedelmének körülbelül 12 százalékát költi élelmiszerre.
Bár Oroszországban nem számítanak éhezésre, a szegényebb háztartások fokozott élelmiszer-ellátási bizonytalansággal szembesülnek.
Az Oroszországgal szembeni nyugati szankciók elzárták gazdaságát a globális kereskedelem nagy részétől, valamint a globális pénzügyi rendszer egy része elől, és arra késztették a multinacionális vállalatokat, hogy szakítsák meg kapcsolataikat az országgal.
Sok orosz pánikolva vásárolja az alapvető élelmiszereket, mióta kitört a háború, attól tartva, hogy az árak tovább emelkednek, és nehezedik a nyomás a kormányra az infláció lehűtése miatt. Moszkva az élelmiszerek, gyógyszerek és egyéb áruk árának szabályozását fontolgatja, és ideiglenesen betiltja néhány mezőgazdasági termék exportját.
A Reuters közvélemény-kutatása szerint az intézkedések ugyan hatással voltak a fogyasztói infláció korlátozására, de az idén továbbra is 23,7 százalékra fog gyorsulni, ami 1999 óta a legmagasabb. A felmérés szerint az orosz gazdaság 7,3 százalékkal zsugorodott 2022-ben, ami 2009 óta a legmélyebb visszaesés.
Kobjakov szerint az orosz fizetések nagyjából változatlanok a háború óta, de az árak emelkedésével a vásárlóerő erodálódott, és az emberek aggódnak a munkahelyük biztonsága miatt, mivel sok nyugati cég kivonul az országból.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.